Gatekeepers of Foreign Information: How
China’s State-Owned Media Uses Blocked
Foreign Media to Reinforce State Narratives

by

Jingyi Chen

A Senior Honors Thesis Submitted to
the Department of Political Science,

University of California, San Diego

March 31, 2025



To my grandmother, whose unwavering love and support guided me to this milestone.



Acknowledgements

I would like to begin by expressing my deepest gratitude to my advisor, Professor Margaret
Roberts, for her continued support throughout my thesis. I could not have undertaken this
research journey without her invaluable guidance and inspiration. I am also profoundly
grateful to Professor James Fowler and Professor LaGina Gause for their thoughtful feed-
back and guidance in the seminar. I also gratefully acknowledge Dr. Young Yang for his
kind assistance in data collection. The generous advice and feedback from Professor Guoer
Liu and Professor Umberto Mignozzetti made an important difference in the brainstorming
stage of my thesis, which I am very appreciative of.

I sincerely appreciate the Political Science department and my undergraduate ad-
visor, Zain Sharifi, for their kind assistance during the senior honors program. Moreover,
I am immensely grateful for the insightful guidance on locating library resources from the
Chinese Studies Specialist, Ms. Xi Chen, and the Political Science Specialist, Ms. Annelise
Sklar. I also want to thank my senior honors thesis cohorts, whose insightful discussions
helped refine my thinking in many ways. Lastly, I would like to express my heartfelt grati-
tude to my family and friends; their encouragement and belief in me have been an enduring

source of strength throughout this journey.

i



Gatekeepers of Foreign Information: How
China’s State-Owned Media Uses Blocked
Foreign Media to Reinforce State Narratives



Abstract

This thesis investigates how China’s state-owned media strategically utilizes content from
foreign news outlets that are blocked from public access, such as The New York Times and
BBC, for state propaganda. Using a staggered difference-in-differences design and prompt-
engineering Large Language Model (LLM) classification, the study finds that the frequency
of citations to foreign outlets often increases after they are censored, relative to foreign
media outlets that are commonly cited by Chinese journalists and never blocked in China.
These foreign sources are overwhelmingly cited as authoritative, rather than challenged,
and their use becomes more ideologically driven after censorship — marked particularly by
more frequent positive portrayals of China and negative portrayals of the United States.
The paradox highlights the dual function of censorship and propaganda as complementary
strategies of controlling state narratives and the inflow of foreign information, allowing
journalists to act as gatekeepers of censored foreign content. The findings provide new
insights into the complexity of authoritarian media strategies and the political implications

of digital censorship.



Contents

Acknowledgements ii
Abstract i
1 Introduction 1
1.1 Literature Review . . . . . . . . ... ... L 6
1.1.1  Balancing State Propaganda Objectives with Revenue Pressures . . 6

1.1.2  State Control of Foreign Content . . . . . . ... ... ....... 9

1.2 Theory: State-Owned Media Response to Foreign Media Block . . . . . . . 13
1.2.1 Influence on Contents of Mentions . . . . . . ... ... ...... 14

1.2.2  Influence on Frequency of Mentions . . . . . . ... ........ 17

2 Research Design 18
2.1 Data . . . .. 18

2.2 Staggered DiD Design with Time- and Media Outlet- Fixed Effects . . . . . 23

2.3 Content Analysis . . . . . . . . . .. ... 26
2.3.1 Framing of Foreign News Outlets . . . . . .. ... ... ..... 26

2.3.2  Country Focus and Sentiment Analysis . . . . .. ... ...... 29

3 Results 34
3.0.1 Robust Checks: Dynamic Difference-in-Differences . . . . . . .. 39

3.1 Content AnalysisResults . . . . ... ... ... ... .. ......... 42

i



4 Conclusion

A Blocked Foreign Media Keywords

B ChatGPT API Classification Prompts

il

49

57

59



List of Figures

2.1
2.2

3.1
3.2
3.3
3.4

3.5

3.6

3.7

3.8

Total Article Counts Over Time for Each Chinese Newspaper (1st List)

Total Article Counts Over Time for Each Chinese Newspaper (2nd List) . .

Monthly Mentions of a Foreign Media Outlet by a Chinese Newspaper . . .
Effect of Blocking on Foreign Newspaper Mentions . . . . . . .. .. ...
Dynamic DiD Estimates . . . . . . ... ... ... ... ... ... ...
The coefficient estimates for each quarter is relative to the Reference Quar-

ter. The error bars present the 95% confidence interval. . . . . . . ... ..
Percentage Distribution of Foreign Media Mention Categories . . . . . . .
Distribution of Mentions by Foreign Newspaper and Block Status . . . . .
The Distribution of Primary Subjects Being Reported on and How They

Were Portrayed in Chinese Newspapers . . . . . . .. ... ... .....

How Countries Are Portrayed Before and After Foreign Media Blocks . . .

v

43



List of Tables

2.1 Blocked Foreign News Sites . . . . . . . . . .. ... ... ... ..... 21
2.2 ChatGPT API Classification Accuracy . . . . . . . . . . ... .. .. ... 29
2.3 Country Theme Classification Accuracy . . . . . . . ... ... ...... 33
2.4 Portrayal Classification Accuracy . . . . . . . . .. .. .. ... ... 33
3.1 OLS Regressions: Mentions by Month Over Blocked . . . . . . ... ... 37
3.2 Poisson Regressions: Mentions by Month Over Blocked . . . .. ... .. 38
3.3 Negative Binomial Regressions: Mentions by Month Over Blocked . . . . 40
A.1 Blocked Foreign Media Keywords . . . . . .. ... ... ... ...... 58



Chapter 1

Introduction

The Chinese government has been blocking foreign news sources from public access for
years, emphasizing “cyber-sovereignty”, arguing that the Internet needs to be regulated to
protect the security and stability of the state from potential threats (Griffiths 2021; Lee and
Liu 2012). The Internet censorship project, commonly known as the Great Firewall, blocks
selected foreign sites from public access domestically through multiple methods such as
IP filtering, DNS response poisoning, and content-analysis keyword filtering (Ensafi et al.
2015; Xu, Mao, and Halderman 2011; Hoang et al. 2021; Lee and Liu 2012). For instance,
after The New York Times reported on wealthy relatives of a senior Chinese leader, China
banned both English- and Chinese-language sites of the news outlet on October 26, 2012
(Bradsher 2012); News sites of The Washington Post and The Guardian were added into
the Great Firewall censorship apparatus in early June 2019 following their coverage of a
politically sensitive anniversary in China (Shih 2019; Waterson 2019; GreatFire.org 2024c;
GreatFire.org 2024b).

Despite these restrictions, China’s state-owned media paradoxically continues in-
corporating content from these banned foreign sources into domestic news coverage. For
instance, on March 1, 2022, an official provincial newspaper of the Committee of the Chi-

nese Communist Party (CCPC), Gansu Daily, referenced an article from The Washington



Post, which had been blocked for nearly three years, to echo its criticism of U.S. immigra-

tion policy:

BRECREENE., #iEFE. M, ZSB0L5 AR REER
B E I, 75 H SEEBUR R REBCRIRSZ MmO, Rk
Wt 2021 4F 8 H 22 HARIERR, £ E AR RIBER 52 2 E A FRE T AR
R RAGLE D), 5 EABOGE S JEAE —k, BRI A TR EK
JIFIEE 7 AR RFE R, [The leading causes of the border crisis and
the tragic plight of migrants are the inconsistency, contradictions, and disregard
for human rights of U.S. immigration policy, which reflect the deep influence
of xenophobia on the U.S. government’s immigration stance. A report by The
Washington Post on August 22, 2021, states that U.S. immigration policy was
promoted by domestic racist and anti-immigrant sentiments, entangled with
bitter domestic political struggles and increasingly leaning toward the use of

force and coercion against refugees and migrants. |

At first glance, state-imposed censorship may be expected to substantially diminish
the visibility and credibility of blocked foreign media in Chinese newspapers. However,
as state censorship aimed to isolate the Chinese public from foreign sources that published
politically sensitive narratives, journalists readily quoted a banned foreign news source to
support their domestic messaging. Therefore, the persistent referencing of banned foreign
media by China’s state-owned newspapers raises an important question: How does the gov-
ernment censorship of foreign media affect the frequency and framing of their mentions in
China's state-owned media? 1 propose two competing hypotheses:

On one hand, the censorship may lead to a decrease in mentions because of the tech-
nical difficulty and higher costs for the reporters to access these foreign media blocked by
the Great Firewall. Also, the heightened political sensitivity related to banned foreign me-

dia could discourage state-owned media reporters from referencing them altogether, which

2



would result in reduced mentions of these foreign sources.

On the other hand, however, the blocking of foreign media sites can increase the
mentions of these sources by Chinese media. By prohibiting public access to these foreign
sources, the state gains the ability to filter their content and control the narratives presented
to domestic audiences through state propaganda to serve political objectives. Chinese jour-
nalists act as gatekeepers for politically sensitive foreign information. Mentions can in-

crease in two different ways:

1. State-owned media may selectively cite stories that align with China’s state inter-
est, such as negative news about foreign countries and positive news about China,
to reinforce the governmental image while reducing citizens’ evaluations of foreign
countries. There are several advantages of citing foreign sources: First, leveraging
the credibility of foreign outlets in their coverage, especially when a prominent for-
eign media like The New York Times criticizes its own government, enhances the
perceived legitimacy and objectivity of state media reporting. Second, citing foreign
sources can create an illusion of an open and globally engaged media environment,
counterbalancing the reality of widespread censorship and fostering a perception of

informational freedom among citizens.

2. The state-owned newspapers could increasingly frame censored foreign media as bi-
ased and hostile towards China to promote their own credibility. By emphasizing al-
leged biases in foreign media reporting, they can neutralize public dissatisfaction with
the pro-government orientation of domestic news outlets, particularly as most citizens

lack the means to independently verify the original contents of foreign sources.

To test the theoretical expectations, I analyzed a dataset of 62,807 articles from
57 Chinese state-owned newspapers published from 2012 to 2023, examining mentions of

five foreign media outlets blocked by China at different times (The New York Times, The



Economist, BBC, The Guardian, and The Washington Post) and two outlets that were never
banned (Agence France-Presse and The Associated Press). To assess the effect of foreign
media blocks on the frequency of their mentions by Chinese papers, I applied staggered
difference-in-differences regressions with time- and newspaper-fixed effects. In addition
to the overall effect, I also interacted the treatment variable with foreign media to evaluate
the effects for individual foreign media outlets.

Moreover, in order to further investigate the mechanisms driving these changes, I
leveraged the natural language processing (NLP) technique to systematically study the con-
tent of foreign media references, focusing on the following question: When journalists of
Chinese state-owned newspapers mention a foreign news outlet, do they cite the outlet as
an authoritative source or discredit it? What is the country being reported on, and is the
country portrayed positively, negatively, or neutrally by the journalists? 1 employed the
Application Programming Interface (API) of OpenAl GPT-40 and GPT-40 mini models to
efficiently classify mentions of foreign media, enabling a large-scale and consistent analy-
sis of textual data. The automated classification process followed a structured, rule-based
prompt engineering approach, where the GPT model was instructed in detail to read, inter-
pret, and classify excerpts of mentions into one of the defined categories and re-assess its
classification. To enhance accuracy and reliability, I validated model classifications against
a randomly sampled dataset that was manually labeled. Through the semi-automated anal-
ysis integrating automated classifications and manual verification, I examined the distribu-
tions of China’s state-owned papers challenging foreign media and citing them as authori-
tative sources, as well as the predominant country focuses and sentiments of the reportings.

Through these analyses, I showed that the censorship and propaganda sections of
the government collaborate in the gatekeeping of foreign sources. Chinese journalists cite
and interpret foreign media for the public, and the blocking of foreign media outlets does

more than prevent access; it allows the state to selectively expose the public to these sources



through Chinese state-owned newspapers. The staggered difference-in-differences results
suggest an overall increase in mentions of foreign media outlets after they were blocked
in China, relative to outlets never blocked, though fluctuations and noise were observed in
some cases. Unsurprisingly, Agence-France Presse and The Associated Press, which were
never blocked, were mentioned much more frequently than the blocked outlets, potentially
reflecting a broader shift toward state-driven domestic content in Chinese media (Waight
et al. 2025). However, the citations of these media outlets in the control group declined
over time, while the mentions of blocked foreign media outlets, except the BBC, remained
relatively stable or slightly increased after censorship.

Content analyses leveraging Large Language Model (LLM) classification suggest
that most of the mentions are citing the foreign news outlets as authoritative sources of
information or opinion, with only a small minority involving direct criticism or discrediting.
The reporting on China or the United States take a significant proportions in all Chinese
newspaper articles that mentioned the studied foreign media outlets, and for all blocked
outlets, a clear shift occurred after censorship: Chinese journalists increasingly cited foreign
media to highlight positive portrayals of China and negative portrayals of the U.S. This shift
in sentiment provides clues about the mechanism behind the changes in citation frequency —
namely, the strategic use of foreign sources to reinforce state narratives. The overall finding
supports the theoretical expectation that because reporting from the foreign media outlets,
particularly on U.S. failures or China’s achievements, are valuable for state propaganda,
Chinese journalists continued to access and cite these blocked foreign media despite the
barrier of the Great Firewall and a decline in the usage of common foreign media sources
in China’s tightly controlled media environment.

Media censorship and propaganda are essential tools of political control by authori-
tarian regimes and have been widely studied. However, there is limited research examining

the specific impact of foreign newspaper bans on domestic propaganda. This dynamic of



foreign media being simultaneously prohibited and utilized suggests the dual role of state
censorship as both a repressive and a strategic instrument. By selectively utilizing content
from banned outlets, the government not only shapes the domestic information landscape
but also neutralizes criticism and enhances state legitimacy by co-opting the voices of these

foreign sources in ways that align with its broader political goals.

1.1 Literature Review

1.1.1 Balancing State Propaganda Objectives with Revenue Pressures

In China, all general-interest newspapers are required to be owned by the national, provin-
cial, prefectural, and county-level Committees of the Chinese Communist Party (CCPC)
(Qin, Stromberg, and Wu 2018). Interviews and informal conversations with journalists in
China revealed that journalists were primarily constrained by the governmental regulations
and the values implanted by the Party, and even liberal journalists’ agency in subtly shaping
discourses in matters they care about through “language tricks” has diminished over the past
two decades (Nyiri 2017). The Chinese state employs tactics directed at journalists, such as
coercive means imposed on dissidents, institutionalized regulations and guidelines on the
profession, and “ambiguous political signals” to control the narratives available to citizens
(Stern and Hassid 2012). Vague and frequently shifting rules with “ad hoc” sanctions raise
journalists’ uncertainty regarding the boundaries of permitted stories, amplifying the other
two tactics and leading to pervasive self-censorship (Stern and Hassid 2012).

The tight control of the government on media content means that the state’s goals of
effective propaganda and maintenance of information control shape media content. Based
on leaked censorship directives secretly issued to media by China’s propaganda institutions
in the central government, the Central Propaganda Department (CPD) managed traditional

media and often preferred to guide the content, extent, and tone of news coverage rather



than banning all negative news, while the State Council Information Office (SCIO), which
regulated websites, was more likely to repress stories broke up online (Tai 2014). The
state was more concerned about the breakout of negative news on Internet platforms, where
information spread quickly among citizens and people could express their discontent and
potentially communicate about collective action (King, Pan, and Roberts 2013; Tai 2014).

On the other hand, commercial needs and market competition also influence media
content. The study by Stockmann and Gallagher (2011) suggests that the marketization
and diversification of newspapers led to commercial pressures, so the state-owned newspa-
pers needed to not only meet the political objective of positively portraying reformed legal
systems but also bring attractive labor litigation stories for readership. Lower-level CCPC
newspapers tend to be less biased than higher-level ones. Qin, Stromberg, and Wu (2018)
reveal that, because of competition for audiences, local CCPCs had to balance political
messaging goals with profit considerations when managing their official Party newspaper.
Thus, after other CCPC newspapers were closed, the local CCPCs could increasingly con-
centrate on political propaganda in their Party newspapers and commercial content in their
commercial newspapers. This product specialization enhanced the political bias readers
receive from the CCPCs’ Party papers, as the CCPCs no longer tried to reduce their bias
to attract audiences from their competitors to generate more revenues. Similarly, Kron-
ick and Marshall (2024) revealed that reduced market competition among televisions after
RCTV’s closure in Venezuela made its relatively pro-government competitors cover unfa-
vorable news for the incumbent less frequently and show more positive sentiment toward
the government.

Research into social media platforms highlights similar patterns of state influence.
News media accounts on China’s social media platform Weibo had a high selection bias in
reporting protests, avoiding stories about protests against the government and focusing on

reporting protests by underserved communities. These accounts show relatively moderate



bias in framing stories. In contrast, government news media accounts and official govern-
ment accounts report on protests with greater positivity and downplay violence or policing
(H. Zhang, Yao Lu, and Bai 2024). Propagandists in China also actively rely on entertain-
ing or emotional content and practical daily tips to embed subtle political messaging on
official social media accounts to enhance the popularity of the sources and the visibility of
political propaganda. They also attract readership through clickbait headlines, which are
structured to draw online users’ interest in reading the entire content (Yingdan Lu and Pan
2021; Repnikova and Fang 2018).

To effectively disseminate political messages, the state must account for alternative
information sources accessible to its citizens. Access to independent sources can signifi-
cantly influence people’s political attitudes in authoritarian states where media are strictly
controlled. For example, access to the independent media NTV in 1990s Russia signifi-
cantly reduced votes for the ruling party and increased voter support for opposition parties,
both at the subregion- and individual level, and there was an exceptionally high propor-
tion of audiences who were persuaded to vote against a party by NTV’s negative message
(Enikolopov, Petrova, and Zhuravskaya 2011).

Studies have highlighted the impact of information sources available to citizens on
state media propaganda strategies. In the early 2000s in China, when the general public
lacked alternative information sources and labor litigation experiences after recent legal re-
forms, the state-owned media was able to enhance regime stability and legitimacy by select-
ing and framing litigation stories of laborers being unfairly treated but ultimately receiving
justice through the reformed legal system (Stockmann and Gallagher 2011). In Venezuela,
after then-President Hugo Chavez revoked the public broadcast license of Radio Caracas
Televisi (RCTV), a popular television station critical of the government, the forced shift
to pro-government outlets among voters who lacked access to alternative critical outlets

led to a relatively strong persuasion effect of the pro-government content, compensating



these voters’ discontent of RCTV’s closure (Kronick and Marshall 2024). Conversely, be-
cause Russian citizens could personally observe indications of the economic situation in
their daily lives, politicians there did not ban or distort negative economic news; instead,
they typically encouraged the media to frame economic downturns as the results of external

factors, which would be difficult for citizens to verify (Rozenas and Stukal 2019).

1.1.2 State Control of Foreign Content

China exercises stringent control over domestic media but must also address the influence
of foreign content and citizens’ access to it. Previous research explored the impact of for-
eign media on public perceptions of domestic governance. Evidence from 1980s East Ger-
many indicates that being exposed to West German television led to increased support of
teenagers and young adults for their government and lowered exit visa application rates in
the county level, compared to counties without access to the television. The finding suggests
an “opium-like” effect of Western content on people that stabilizes the rule of an author-
itarian regime (Kern and Hainmueller 2017). In China, a survey experiment of Internet
users suggests that individuals with high evaluations of foreign countries tend to self-select
reading Western media contents that are positive about foreign countries. However, the ex-
periment also reveals that reading those positive but realistic content makes Chinese citizens
have a more realistic view of foreign countries and higher domestic evaluations (Huang and
Yeh 2019).

As discussed in the previous section, when regulating domestic media propaganda,
states like China primarily guide content and seek to influence citizens through persuasive
political messaging. In contrast, regarding foreign media content, which cannot be directly
managed by state institutions, China adopts repressive strategies to control the flow of infor-
mation to citizens. The Great Firewall prohibits the Chinese public from accessing blocked

sites, compelling users to rely on Virtual Private Networks (VPNs) (Lee and Liu 2012;



Griftiths 2021). This type of censorship operates primarily as friction” —significantly in-
creasing the costs of obtaining prohibited content to deter people unaware of circumvention
methods or discouraged by the effort and expense involved (Roberts 2018).

Public reactions to the prohibition of foreign content vary. On one hand, the block
of foreign content may lead to backlash or even increase access to sensitive information.
Also, after the foreign sites that users were fond of visiting in the past were blocked, they
may be incentivized to develop greater expertise in bypassing the Firewall, enabling them
to view more prohibited information (Hobbs and Roberts 2018). On the other hand, in-
dividuals uninterested in foreign content may remain unaffected by the restrictions. For
instance, because Chinese citizens were often previously unaware of politically sensitive
information, they typically accessed Wikipedia’s political and historical content uninten-
tionally through homepage suggestions, while the information they would proactively seek
out were typically entertainment or scientific (Pan and Roberts 2020). Consequently, af-
ter the complete censorship of the Chinese-language Wikipedia site, Chinese Internet users
significantly lost their chances to incidentally reach external information related to politics
and history through Wikipedia (Pan and Roberts 2020). Although circumventing this block
is still technically possible, because of both the technical difficulties of bypassing the Great
Firewall and citizens’ unawareness regarding what information they are missing, the block
is still effective in reinforcing state narratives and suppressing the broader public’s political
awareness without provoking widespread resistance.

Based on a field experiment of college students in China, providing students in the
treatment group free access to the uncensored Internet did not increase their likelihood of
obtaining politically sensitive information, such as articles from banned foreign news web-
sites (Chen and Yang 2019). Nonetheless, the subset of students who were assigned in-
centives to view the banned foreign news tended to have a persistently higher demand for

these news even after the free access and incentive period, and these students became more

10



trustful of foreign news outlets and skeptical of the Chinese government (Chen and Yang
2019). The findings of this study highlight that people unfamiliar with sensitive foreign
news would not be interested in accessing the information anyway, while those individu-
als with exposure to foreign sites already would value the censored news and were willing
to bear a higher cost to access it. Further research shows that individuals who bypass the
Great Firewall are typically more resourceful, better educated, and have a higher interest in
political expression (C. Zhang 2020).

Kuang and Wang (2020) examined how a party official newspaper and a non-party
newspaper (Xinhua Daily and Southern Metropolis Daily, respectively) trans-edited for-
eign news articles, or foreign news articles that were translated, edited, and reprinted on
Chinese news outlets. Through coding the framing of over 800 trans-edited international
news published by the two newspapers in late 2014, they found that the most frequently
incorporated frames were descriptions of conflict, responsibility attribution, and factual
information, which are considered less politically sensitive for the Chinese government,
and the non-party newspaper Southern Metropolis Daily uses relatively less official fram-
ings. The findings suggest the state maintains substantial control over international news,
and non-party newspapers have slightly more editorial autonomy than official newspapers.
However, this study had limitations, such as a narrow timeframe and a limited number of
outlets in the analyzed data. Additionally, it did not differentiate between the trans-editing
of foreign newspaper content and the reporting of general international news. Consequently,
how Chinese state-controlled outlets selectively trans-edit or portray foreign newspapers
still needs to be explored.

Furthermore, to control the flow of information, China has expelled foreign journal-
ists (DeButts and Pan 2024). Employing the generalized synthetic control method, DeButts
and Pan (2024) measured the trends of average aggregated effects of journalist expulsion

on expelled outlets by month. They found no significant effect on the percentage of stories

11



originating from the Chinese regime or institutions, article sentiment and entity diversity,
or the supply and engagement of relevant articles, suggesting international journalists’ re-
porting resilience to China’s expulsion.

In CNN international news, after technology advancements enabling live transmis-
sion of breaking events, there had been increased reporting of events not initiated or man-
aged by institutional actors. However, despite this potential for more independent reporting,
journalists were still likely to involve government officials in their framing of political con-
tent when reporting those events domestically. Reporters default to established authorities
for legitimacy and framing, effectively reaftirming the governmental gatekeeping influence
over potentially sensitive political content (Livingston and Bennett 2003).

It has been believed that regarding events originated outside China, where most of
foreign information sources are banned from public access, the state plays a dominant role
in reporting on the news, setting the agenda and framing the events, while Chinese citizens
could still access some foreign information through unblocked foreign sources, circumven-
tion technology like VPN, and transmission from people with access to others via social
media (Yingdan Lu, Schaefer, et al. 2024). Yingdan Lu, Schaefer, et al. (2024) reveals
that the flow of information from foreign countries to China has been facilitated by state-
owned media primarily and also by individual social media users. They implemented a
semi-automated approach that combines deep learning NLP and human verification to iden-
tify co-occurring content in popular discussions related to China and COVID-19 in English
posts on Twitter and posts on the Chinese social media Weibo during the pandemic. While
there is a leak of information through individuals in social media, the government proac-
tively acts as gatekeepers to facilitate the importing the flow of information in digital cy-
berspace. In China, a context of highly restricted press freedom, domestic state-owned me-
dia proactively curate, import, reframe, and strategically deploy information from foreign

media sources that are blocked by the government. The state extends beyond suppressing or

12



selectively permitting external information that are not driven by state institutions. Rather,
the state plays a gatekeeping role — determining which foreign narratives to present and how
to frame them for domestic audiences (Yingdan Lu, Schaefer, et al. 2024). State censorship
and propaganda co-facilitate the flow of information in a complementary and coordinated
process. Nevertheless, existing literature leaves open questions regarding whether block-
ing foreign news sources systematically changes how actively Chinese state-owned media
reference these outlets. These questions remain not answered: Whether and how does the
block affect the state-facilitated inflow of blocked information? Does state-owned media

become more actively citing foreign sources after they were blocked in China?

1.2 Theory: State-Owned Media Response to Foreign Me-

dia Block

China’s management of narratives related to foreign papers is an interaction of state-owned
media with foreign media content, representing an intersection of persuasive and repres-
sive media control strategies. In this section, I build theoretical arguments on how govern-
ment censorship of foreign newspapers influences the portrayal and use of these sources by
China’s state-owned media. Drawing on insights from the literature on mass media behav-
ior in non-democratic contexts, I propose how the interactions of political, informational,
and commercial imperatives in shaping state-controlled media content apply to the research
question. Whether guided or compelled by the government, mass media need to pursue the
state’s political propaganda objectives. To achieve effective propaganda and credibility,
they must consider alternative sources of information citizens can access. Commercial pres-
sures also influence state-owned media’s choices of stories to cover, as state-owned outlets
need to attract and maintain readership. Then, by blocking foreign content, the government

limits people’s ability to access alternative perspectives. The responses of citizens vary,

13



but typically only a dedicated subset of the population would continue or strengthen their
access to prohibited sources. Overall, foreign content censorship is expected to increase
citizens’ reliance on state-approved media for information, boosting the state’s capacity to
shape narratives.

Blocking foreign media creates a paradox: while restricting public access to alterna-
tive narratives, it enables state-controlled outlets to selectively engage with foreign sources.
The state can gain leverage to frame foreign media in a way that aligns with its political
objectives by reinforcing the state’s authority, discrediting external criticism, promoting a
curated image of China’s place in the global narrative, or generating an “opium-like” ef-
fect to divert citizens’s attention from domestic issues and stabilize state rule (Kern and
Hainmueller 2017).

The total blocking of foreign media sites restricted the possibility of incidental po-
litical enlightenment among citizens who might otherwise unintentionally come across po-
litically sensitive information, and China’s state-owned media strategically fills this infor-
mational void by selectively providing Chinese audiences with carefully framed foreign
stories which aligned with official narratives, thereby mediating the flow of foreign-origin

information available to the domestic audience and shaping their political understandings.

1.2.1 Influence on Contents of Mentions

The censorship of foreign newspapers may lead to more ideologically and politically driven
framing of foreign newspaper content and portrayal of foreign news outlets by China’s state-
owned media. Before the ban, the public could access foreign news articles without being
blocked or discouraged by a higher cost (Roberts 2018). It would be challenging for state-
owned media to manipulate information from foreign newspapers for political propaganda
purposes because of the availability of the information sources to citizens (Rozenas and

Stukal 2019; Stockmann and Gallagher 2011). On the other hand, the state-owned outlets

14



try to maintain their competitiveness in the news market. The difficulty in manipulating
content from foreign newspapers and the commercial incentives to attract readers may make
the state-owned media more likely to select a wider variety of neutral news content, such as
entertainment, sports, and technology, to attract readership while maintaining legitimacy.
By engaging audiences with less politically sensitive foreign content, state-owned media
can expand their reach and indirectly enhance the visibility of state propaganda. Moreover,
offering exposure to some entertaining or appealing foreign materials helps pacify citizens,
making them feel satisfied with domestic life and thereby stabilizing state control (Kern
and Hainmueller 2017).

Conversely, after the censorship of foreign papers, domestic citizens’ information
sources became more restricted. In response, Chinese state-owned media may adopt a more
politically oriented approach in portraying and citing foreign outlets. The state-owned press
could increasingly leverage foreign media for political propaganda while simultaneously
attracting readership. Consequently, China’s state-owned press may amplify negative por-
trayals of foreign governments or underscore global issues that underscore China’s compar-
ative strengths while avoiding or misrepresenting content critical of the Chinese Communist
Party (CCP). This selective approach allows the government to balance the political goals of
propaganda with practical considerations, such as saving editorial resources by citing read-
ily available information. More importantly, citing foreign outlets, particularly when major
Western newspapers criticize their own governments, can enhance the perceived credibility
of negative news about foreign countries. At the same time, the state-owned media may
become more likely to discredit foreign papers, such as accusing the foreign paper of being
politically biased against China, to diminish the perceived reliability of alternative sources
and reinforce the relative reputation of domestic media, when the majority of domestic au-
diences cannot view or verify the original sources themselves after the ban.

People dedicated to overcoming the barriers to accessing foreign papers tend to be

15



suspicious of Chinese state-owned media anyway. As a result, the Chinese official press
would not expect the selective representation or criticisms of foreign papers to lead to the
deterioration of Chinese newspaper reputation or draw backlashes.

In addition, before foreign media block, the government might be more likely to
let Chinese journalists occasionally cite foreign news articles that are not favorable but not
sensitive for the Chinese government from major foreign papers for reputational benefits
and also to demonstrate acknowledgment and engagement with international perspectives
within the boundaries of state information control. In contrast, the systematic censorship
of foreign newspapers may consolidate the state’s control over narratives while allowing
state-owned outlets to exploit foreign content more effectively for political and commercial
purposes.

The above arguments rest on the assumption that foreign newspapers hold sufficient
influence to concern the state. For the government to take action, the audience for stories
from these foreign outlets must be large enough to pose a perceived threat. This is supported
by the government’s consistent pattern of blocking foreign outlets soon after the publication
of politically sensitive stories.

Another potential mechanism through which the exit of foreign newspapers impacts
political bias is the reduction of market competition (Kronick and Marshall 2024; Qin,
Strémberg, and Wu 2018). However, the censorship of one or a few foreign newspapers
at a time is unlikely to significantly impact market competition. Thus, reduced competi-
tion is unlikely the primary mechanism through which such censorship directly influences
propaganda. Instead, the long-term cumulative effect of blocking more and more foreign
outlets over time may gradually contribute to the increase of political bias within China’s

state-owned media.

16



1.2.2 Influence on Frequency of Mentions

This dual approach of combining increased control over narratives with selective engage-
ment may lead to a gradual rise in the visibility of foreign sources in official Chinese outlets,
relative to those common foreign media that are nevered blocked in China. Before the ban,
Chinese newspapers might cite more neutral news content from foreign papers to attract
readership for commercial incentives. Then, in the short term after the block of a foreign
paper, the Chinese state-owned media may avoid or not increase referencing that foreign
paper because the ban raises uncertainty regarding whether the state permits the mention
of the banned foreign newspaper, deterring journalists from mentioning the sensitive paper
(Stern and Hassid 2012). However, over time, because of the prohibited public access to
original foreign news sources, Chinese official media, under the pressure of the political ob-
jectives of the CCP and commercial incentives, may not only cite neutral news content but
also frame political content from foreign papers for propaganda, because of their greater
ability to shape intended narratives for political purposes while minimizing reputational
risks. As a result, mentions of foreign newspapers in state media will likely increase in the

long term due to the ban.

17



Chapter 2

Research Design

In this research, to examine the effect of foreign newspaper websites being blocked from
access in China on how Chinese state-owned newspapers cite and portray the censored
foreign papers, I analyze news articles from China’s state-owned newspapers from 2012 to
2023 through a staggered difference-in-differences design with time-, Chinese newspaper-,
and foreign media- fixed effects and computational text analysis. Specifically, I investigate
the frequency of mentions of foreign papers by Chinese papers, whether the foreign paper
is criticized or cited as an authoritative source of information or opinion, and the news

contents and sentiments in articles in which the foreign paper is mentioned.

2.1 Data

The dataset used in this research consists of 62,807 articles from 57 Chinese newspapers,
including provincial daily Party papers and other national or local state-owned papers, col-

lected through daily web scraping.! The major stakeholders of all newspapers are legally

'This research extracted news stories mentioning foreign media from the same Chinese newspaper
database employed by Waight et al. (2025). Due to legal restrictions, raw news article data required for repli-
cating this study cannot be made publicly available. More detailed descriptions of the database are available
in the Appendix of Waight et al. (2025).

18


https://www.pnas.org/doi/suppl/10.1073/pnas.2408260122/suppl_file/pnas.2408260122.sapp.pdf

required to be state assets, which had been transformed to Party assets in 2001 (Stockmann
2012; Hu 2003)

To address occasional errors in the 12 years of article collection due to technical
web scraping issues, observations in months when the total number of news articles sug-
gests potential anomalies were dropped. Using a filtering approach similar to Waight et al.
2024, for each Chinese newspaper, when the total article count of a month is three standard
deviations below the average of monthly total counts across time, the month is considered
an aberration from normal collections of this Chinese paper. After abnormal months were
removed, the total article counts over time for each Chinese paper are plotted in Figure 2.1
and Figure 2.2.

There are seven foreign media studied in this research. The five banned foreign me-
dia are U.S. media, including The New York Times and The Washington Post, and British me-
dia, including The Economist, British Broadcasting Corporation (BBC), and The Guardian.
Also, two foreign media that were never banned during the studied time range, 7The Asso-
ciated Press and Agence France-Presse, are included as control groups. The timeline of
foreign paper bans is organized based on reports by authoritative news sources and the
GreatFire website, which monitors the block of websites by the Great Firewall of China
(GreatFire.org 2024). The Chinese news articles are extracted based on a specific set of
possible keywords indicating the foreign papers (Table ??). Table 2.1 provides details about
the banned foreign media. The keywords used to identify mentions are included in Table
A.l.

Though the internal communication within the government is unknown, the bans
followed quickly after publication, the blocking decisions were likely reactive, made in
response to politically sensitive reporting by the foreign media. The censorship event was
triggered externally (e.g., a foreign reporting of political scandals). Journalists in Chinese

state media would likely not know about the censorship in advance. As specified below, the

19



reason that the websites of the foreign media, with the exception of BBC, were blocked was
the publication of articles that were politically sensitive for China. Therefore, it is plausible
to believe that the assignment of the treatment is independent of the outcome, i.e., how the
foreign media is mentioned by Chinese papers. China’s domestic media were not reporting

on those politically sensitive stories or the blocking of these media anyway.

. . BBC . The New York Times ' The Washington Post
Month When The Foreign Newspaper Was Blocked X X
The Economist The Guardian
hIAR RE TR HEEEIRIR
0 g | = w ' w ‘
1000 I 200 | | ! 400 I I
500 V i i 100 | | i 200 i i
PESEFR TRER ARBR
1500 : ' 5388 : . : 3000 : : \
Frosg Emr : 0 ¥ X il ' 2000 ! '
0 . " 100 == . 1000 | !
ARBIRIBIMNE AR HKBAEIR
1500 . . . . . : . .
1300 | | g R | 1750 | '
1100 ' ' ' 50 ' ' ] I& 1500 ' ! 1
900 i i i 25 | i | 11 1250 | I |
700 H h | H H | - 1 I I
SRS KAR ZMBR ==k
1500 . : ! ' ! ! 2000 .
1000 WM 2000 1500
500 ' : i 1000 1000
0 ' H . ‘Jﬂ ' 500
FHFR ERER
. . \ . . . 3000
£ 1500 | : 1500 ' ! | 500
S 1200 : ' ' 1000 1 ' ' 2000
8 900 ! ! | 500 ' h | 1500
pt H H | h h H .
g L FERTR BRAR
£ 2000 . ' ! 3500 . . ' 10000
= 1500 ; : ; 3200 Mm 7500
& 1000 | i h 2900 i i A 5000
500 | T ] 1000 ! 1 ' 2500
BIEER
1800 ‘ : : 2000
1400 1600
1000 ! i { 1200
H h . 800
EPREALR
175 . . :
150 ! ! 3000
125 L L
oo MWM 2000
75 i | ) 1000
50 I 1 I
TAB®R
3000 i ) 6000
2000 ! j 4000
1000 L ! 2000
h " 0

Year-Month

Figure 2.1: Total Article Counts Over Time for Each Chinese Newspaper (1st List)

20



Table 2.1: Blocked Foreign News Sites

Media Outlet

Block Month

Blocked Media Type/Plat-
form

Reason for Block

New York Times [#l
2R

The Economist [£

FFEN

BBC [ [H " #
]

The Washington
Post [%& % Wil R
R /AEHR]

The Guardian [13
K]

Associated Press [Bk
EIEHAL]

Agence France-
Presse [i% [E # [H
]

October 2012

April 2016

July 2018

June 2019

June 2019

Not Blocked
(GreatFire.org
2025a)

Not Blocked

(GreatFire.org
2025¢)

Chinese-  and
language sites

English-

Website, cover article, mobile
app, and WeChat public ac-
counts

Chinese- and

language site

English-

Site added to “Great Firewall”
censorship apparatus

Site added to “Great Firewall”
censorship apparatus

N/A

N/A

Published an sensitive article
about China’s senior political
leader (Bradsher 2012; Great-
Fire.org 2025b; GreatFire.org
2025¢%)

Published an sensitive article
about China’s senior politi-
cal leader (Feng 2016; Great-
Fire.org 2024a)

BBC changed all web con-
nections from “http” to the
more secure “https”, which
had been blocked by the Great
Firewall of China (BBC 2018;
GreatFire.org 2025d; Great-
Fire.org 2025g; GreatFire.org
2025e)

Suspected to be related to
coverage on the 30th anniver-
sary of a sensitive political
event (GreatFire.org 2024c;
Shih 2019; Waterson 2019)

Suspected to be related to
coverage on the 30th anniver-
sary of a sensitive political
event (GreatFire.org 2024b;
Shih 2019; Waterson 2019)

N/A

N/A

BBC was also temporarily blocked in October 2014 (BBC 2014). Thus, the data from
this month is excluded from the analysis.

21



Total Article Counts

' BBC ' The New York Times i The Washington Post

Month When The Foreign Newspaper Was Blocked . i
The Economist The Guardian

FEBE R RBER RIRRR

BN
o 9
[SERS]
[SIRS]

B
©na
[<g=R]
ISESRS]

y i 600
0 . ,
[EZINEE
ﬁgg ; g i 1400 1 1 f 3000 : ; :
; . 1200 | | | ; {ng
T . : : : ' 2000
W : o : wo T} bl 1ot
200 ' ! I I I I 0 ) ! !
poplq=E FRAR A=t
2500 : ! .
2000 ! :
1500 '
1000 '
BREBR RITER HRBE®R
3000 .
2000
1000
BNER REAR [REs 4=k
2500 . . ’ 1100 . . .
2000 ' v : 2000 1908 | |
1500 ; v 4000 800 : i !
1000 i i 3000 500 : i i
500 ' ' 2000 600 ' ' I
' ' 1000 500 ' ' '
2250 ZiFEm I=E BERAR
2000 woo | ' 2000 g ; '
1750 : ! 200 L L ' 1600 ! :
1500 ' : i : i ]
I EEHEREY wo : 1200 ! !
| | | | : 800 ; :
BEEAR BRER

Year-Month

Figure 2.2: Total Article Counts Over Time for Each Chinese Newspaper (2nd List)

22



2.2 Staggered DiD Design with Time- and Media Outlet-

Fixed Effects

I investigate the causal effect of foreign media bans by the Chinese government on how
China’s state-owned newspapers mention the blocked foreign media through the staggered
difference-in-differences (DiD) analysis with time-, Chinese newspaper-, and foreign media-
fixed effects. Fixed effects allow the control of unobserved variables that are constant
within time periods, Chinese media outlets, and foreign outlets (Huntington-Klein 2022).
The difference-in-differences with fixed effects method has been applied in studies of me-
dia propaganda and censorship in authoritarian contexts, such as to assess the impact of
independent media availability on election outcomes in Russia (Enikolopov, Petrova, and
Zhuravskaya 2011), the effect of ratio propaganda on public support for the Nazi rule in
Germany (Adena et al. 2015), consequences of selective broadcast censorship on voter be-
havior in Venezuela (Kronick and Marshall 2024).

In the dataset, each observation/row is the number of mentions of a foreign news-
paper by a Chinese newspaper in a specific month. The dataset consists of the following
variables: time (year-month), Chinese newspaper name, the number of total articles pub-
lished by the Chinese paper in this year-month, foreign media name, the year-month when
the foreign media website was blocked from access in China, a binary indicator of whether
the website of the foreign media mentioned in Chinese newspaper articles has been banned
from access by the Chinese government in this year-month, which is the independent vari-
able (IV), and the number of Chinese newspaper articles mentioning the foreign media in
the year-month, which is the dependent variable (DV). The observations in months within
which the foreign media sites were banned were removed from the analysis to avoid partial-
month confounds.

Let Y;;; denote the number of mentions of the foreign newspaper j by the Chinese

23



newspaper ¢ at time ¢. Let blocked;; denote whether the foreign newspaper has been banned.
The IV “blocked” is coded as 0 when the month is prior to the month of the foreign media
ban, and 1 indicates that the official censorship, or the Great Firewall, has fully been in
effect for the foreign media j in year_month ¢. Denote 3, the baseline level of mentions
and denote 3, the coefficient, or the average effect of the censorship of the reference for-
eign media (7he New York Times) on the number of monthly mentions of this media outlet
by a Chinese paper. The coefficient 3, captures the baseline difference in mentions across
different foreign media outlets relative to The New York Times. The coefficient (3 of the
interaction term blocked;; X foreign_newspaper; reflects how the block effect for a spe-
cific foreign paper differs from the effect for The New York Times. [, is the coefficient
for the control variable of the total number of articles published by the Chinese paper in
that month. §; and ~; represent time-fixed effects, which are common event shocks for all
papers in a given month, and Chinese newspaper-fixed effects, which are time-invariant
differences across Chinese papers, respectively.

€+ represents the error term. Below is the equation:

Yiit = Bo + Biblocked;: + o foreign_newspaper;

+ B3 (block’edjt X foreign_newspaperj) + By total_counts_Cpapery + 0 + i + €ijt.

The null hypothesis Hy : 51 + 83 = 0 posits that the block of a foreign paper does
not affect the frequency of mentioning the foreign paper by Chinese papers, controlling
for omitted time-invariant differences across foreign papers and across Chinese papers, as
well as omitted period-specific characteristics that affect all papers simultaneously (Angrist
and Pischke 2009). The alternative hypotheses are H4 : 51 + 83 > Oand Hs : (1 +
B3 < 0, which means that banning promotes or suppresses the mentions of foreign papers,
respectively.

In R, a staggered difference-in-differences estimation was implemented to compare

24



the trends between foreign media outlets that have been treated and those that have not been
banned. Foreign media-fixed effects was added to the equation when the blocked*foreign
media interaction term was not included. Then, to implement the regression models, I
used the “fixest” package to run the ordinary least squares (OLS), Poisson, and Negative
Binomial regression models in R (King 1988).

This method presumes that the effect of the ban is linear and addictive (Imai and
Kim 2021). This model assumes no unobserved time-varying variables that affect a subset
of the papers regarding the mentions; the fixed effects would contribute to the outcome
independently, without interacting or modifying each other’s impacts. Also, the effect is
assumed to be constant over time, after controlling the previously mentioned time- and
newspaper-invariant differences (Angrist and Pischke 2009). However, the mentions might
gradually increase after the ban. Because the foreign papers were banned at different points,
t, which indicates the actual year-month, would not take into account the relative time since
the block. Moreover, as discussed in the Literature Review section, the political sensitivity
right after the ban would possibly create a chilling effect that journalists of Chinese state-
owned newspapers not increase or even avoid mentioning the banned foreign media, but
they could later increasingly cite or discredit the media for strategic propaganda. In addition,
reporters’ habits of citing articles might take time to adapt a new way to use sources after the
governmental block of foreign media. In this case, the initial significant drop in mentions
after the ban and the gradual increase later may not be reflected in the model.

To observe the possible delayed effects, I created time-series plots of mentions by
month with block intervention lines and implemented the dynamic difference-in-differences
model for robustness. The dynamic difference-in-difference also provided a placebo test,
where the pre-treatment coefficients for each period were estimated (Huntington-Klein
2022).

In addition, the systematic reprinting of articles from a Chinese news source, which

25



has been an increasing trend, could make the mentions of a certain foreign seem particularly
high (Waight et al. 2025). This should not be an issue because the massive reprinting of an

article indicates the importance of the content.

2.3 Content Analysis

2.3.1 Framing of Foreign News Qutlets

To further examine whether the changes in mentions by China’s state-owned newspapers
are related to the frequency of journalists citing foreign media as authoritative sources of
information or challenging the reliability of these foreign media, I implemented the NLP
automated text classification on 12568 texts randomly sampled from the full dataset. I se-
lected the OpenAl GPT-40 mini model, with a balance of the ability to understand contex-
tual nuances, efficiency, and costs for this classification task. Specifically, the model was
instructed to assign each mention of a foreign newspaper into one of the three categories 2:

(1) Challenge, where “the credibility, reliability, motives, or a specific reporting
of the foreign news outlet (not any other entity or subject in the article) is either implic-
itly or explicitly challenged, questioned, criticized, or portrayed negatively in the article,
regardless of whether this foreign news outlet is treated as a source of information”;

(2) Source, where “’based on the context, the foreign newspaper is either implicitly
or explicitly treated as a source of information/opinion/commentary’;

(3) Neither, where “’the above two categories do not apply”.

To implement this classification, I integrated the GPT-40 mini model API into a
structured text processing pipeline. The pipeline first extracted sentences containing for-
eign news outlet mentions and the sentences before and after from the dataset of Chinese

state-owned newspaper articles. Each extracted excerpt was processed through an API re-

2The full prompt used in calling the GPT API can be found in Appendix B.

26



quest, where the GPT model, with a predefined temperature setting of zero to minimize
randomness for deterministic responses, categorizes the mention according to the specified
criteria. To mitigate classification errors, the prompt also includes explicit contextual verifi-
cation steps, preventing misclassification due to superficial keyword matching. Moreover,
due to the skewed distribution of categories, I integrated human checks of texts categorized
as ”Challenge” with the natural language processing (NLP) technique to prevent systematic
over-prediction of this category.

For validation, 150 observations were randomly sampled from each of the foreign
media in the full dataset, totaling 1050 observations. They were manually labeled based on
the definitions of categories. As presented in Table 2.2, the distribution of the actual labels
of categories is highly skewed: The vast majority (85.2%) of mentions are referencing the
foreign news outlet as a source of information or commentary; only 11, or 1.0% of texts, are
”Challenge”. Therefore, given the contextual differences between citing and challenging
foreign media and the highly imbalanced distribution of the two categories, it would be
difficult to train traditional supervised machine learning classification models, which would
have likely led to biased predictions favoring the majority class. Using hand-coded data
to train supervised machine learning models for large-scale text classification has been a
common approach in political science research (Gohdes 2020; Park, Greene, and Colaresi
2020; Barbera etal. 2021). However, Large Language Models (LLMs), such as GPT-4, have
also been applied to perform classifications, on textual data such as newscasts (Kronick and
Marshall 2024).

Then, the GPT-40 mini model was instructed to classify the human-labeled texts.
The prompt had instructed the model to distinguish between the foreign news outlet be-
ing challenged in the text, which should be labeled as “Challenge”, and the foreign news
outlet being cited as a source to challenge something else (e.g. the statement made by a

foreign government), which belongs to the “Source” category. A self-checking mechanism

27



is added, where I asked the model to always re-assess whether its classifications are correct
and justified, considering the full, nuanced context and language. However, the model still
had difficulty reaching full accuracy in classifying mentions where the foreign media was
used as an objective source to criticize something else. The model performs well in classi-
fying the “Source” category, and over-predicted the “Challenge” category. I addressed this
issue through designing a prompt that errs on the side of caution, over-including potential
“Challenge” mentions, even if some were actually “Source” or “Neither”; then, after auto-
mated labeling of the full dataset, I manually verified all texts that the model had labeled as
“Challenge” to address the over-prediction. Because of the small size of the “Challenge”
category, the manual review was cost-effective, and it provided accuracy for the most sen-
sitive misclassification cases. Moreover, in the full dataset coded by the GPT model, after
checking all texts categorized as “Challenge”, the proportion of ”Challenge” mentions in
the full dataset was 1.2%, similar with the 1.0% observed in the hand-coded sample, which
suggests a low likelihood of false negatives for “Challenge” cases.

As shown in Table 2.2, the model correctly identified all true “Challenge” mentions,
but occasionally misclassified other cases as Challenge”, leading to a low Precision.

The performance in identifying mentions human-labeled as “Neither”, with 73 “Nei-
ther” cases misclassified as “Source”, is expected given its ambiguous nature. Unlike
“Challenge” and “Source”, which have clear distinctions, the Neither” category represents
a broader and more middle ground. Some texts human-labeled as “Neither” could reason-
ably be categorized as Source, as the boundary between Neither and Source is inherently

flexible. For instance,

RRFHIBHER N |, B ISR, BthE s “ITF T, B
FASE A £ AR EI <5 IR (58 B BTN ERAE,” SRIUA R
TFRRHE R WA, BhE 3 DA, XA 15 AR T, [At that time,

Carter’s assistant responded that the defense secretary did make mistakes, but

28



he had “stopped doing it”. Mainstream media such as the Associated Press and
CNN invoked the Freedom of Information Act to demand the Pentagon release

Carter’s emails. The emails were not made public until three months later.]

In this excerpt, the author did not cite any reporting from The Associated Press or
challenge the reliability of the outlet, so it was human-labeled as neither “Challenge” nor
“Source”. However, since it was identified as a mainstream media outlet that engaged in
legal efforts to demand government transparency, it was reasonable for the GPT model to
classify it as “Source”. In such cases, the mentions may not explicitly use foreign media
outlets as sources of information, but it can be inferred from the context that the media
outlets were regarded by the author as authoritative actors. Thus, the inaccuracy in the

“Neither” category is not a significant concern.

Table 2.2: ChatGPT API Classification Accuracy

Actual Label | Predicted Label (ChatGPT API) | Total | Recall

‘Challenge Neither  Source ‘ ‘

Challenge 11 0 0 11 1.00

Neither 5 66 73 144 0.46

Source 14 4 877 895 0.98

Total 30 70 950 | 1050 |

Precision | 0.37 0.94 092 | |
Note: The rows represent the actual human-assigned labels, and the columns represent the
labels assigned by the GPT-40 mini model. Recall is calculated as True Positive

True Positive+False Negative ?

fod : True Positive
and Precision is calculated as Troe Positie-t False Positive -

2.3.2 Country Focus and Sentiment Analysis

In order to compare the distributions of countries reported and how the countries were por-

trayed in the Chinese newspaper articles that mentioned foreign media, I also employed the

29



OpenAl GPT-40 model for the content and sentiment identification task. For content clas-
sification of the excerpts, I asked the model to identify the primary subject being reported
on in the excerpt is which of the following:

(1) United States; (2) China; (3) Other country; (4) None, which means the con-
tent is not related to any countries.

For sentiment classification, I instructed the model to decide how the primary sub-
ject being reported on in this excerpt is portrayed:

(1) Positive (2) Negative (3) Neutral

For example, when the excerpt discusses achievements of the primary country being
discussed in economics, technology, or other fields, or achievements of individuals, they

are categorized as Positive portrayal:

MR A BN 5000 T, 2EKE 7 ZEL T AN E/ANE
TRHGE: — N EEB AN WEE RIS R BTSSR R 5%
B T "BEREZK” ERMHERIELR "B 2" o [The average
monthly income of the villagers exceeds 5,000 Yuan. The feature report on
Junpu Village by the globally renowned magazine The Economist states: a
once little-known village has now stepped onto the world stage. The “spark”

of Junpu has quickly turned into a “prairie fire” across Jieyang.] — Nanfang

Daily, October 27, 2014 (China|Positive)

FoAAt R E, 2R ZH RIS AT R it 43 R EHE ®ITd. R/
eIk BOKE, WA DURIME 2%, A% SEKER, ZEIREE
B 7 IRIMINE T [According to AFP, space agencies around the world had
previously made a total of 43 attempts to send spacecraft or probes to Mars,
with more than half ending in failure. Before InSight’s landing, NASA had
already succeeded seven times.] — Chengdu Economic Daily, November 28,

2018 (United States|Positive)

30



TER GRS TR AR A KA BRI — A2, i 7oER N i
ZFB) (MM I X 2 38) T E ) CEFRIER) BbRfE "= —", X
SEVE BRI A . BRI, PEEEF S, X HFEZ BT, [Crossing
the boundaries between writer and jurist seems to be a persistent pursuit for
He Jiahong. His five novels —Crime of Blood, Crime of Sex, Crime of X,
Innocent Corrupt Official, and Innocent Murder —are collectively referred to
as the “Three Crimes and Two Innocents.” These works have been translated
into multiple languages, including French, Italian, Spanish, and English.] —

Procuratorate Daily, February 9, 2018 (None|[Positive)

When the excerpt is only reporting on affairs of the country without notable positive

or negative portrayal, it is categorized as Neutral:

BT BREAEREMNR, ZEHAOE, £ “WHRF-HE” S TEE
IRARZEHFWRIAE], SR BT S 808, Mgt rlsedE, #UT2E F/A-18
TSR HA Y -5 ZEH LR B AR AR b, — 25 R ZE - S A7 A, [There
was no confrontation between the two sides on that day. According to The
Associated Press, as the aircraft carrier USS Abraham Lincoln passed through
the Strait of Hormuz, helicopters from the carrier strike group took off and
circled overhead to scout for potential enemies. Dozens of F/A-18 fighter jets
and other military aircraft were stationed on the deck, with some U.S. soldiers
standing by in full combat gear.] — Dalian Daily, February 16, 2012 (United

States|Neutral)

AR, RIS BUN 5 E RIER S EER 25, BRARRS
77 B ORI [ R BRI S BURF AR SR, TR AL 28 HEk 5 | S AL
FHEIRIE, X2EDI 3 NH NS ZIREAFBE AR, [In recent

years, a standoff has developed between the Government of National Unity and

31



the House of Representatives, with the latter repeatedly failing in attempts to
overthrow the Government of National Unity. Agence France-Presse reported
on the 28th, citing local media and experts, that this marks Bashagha’s second
failed attempt in three months to seize the capital.] — Chengdu Economic Daily,

August 30, 2022 (Other country|Neutral)

Negative indicates that the excerpt reports negative news about the country:

T H K& AR W 5 A5 [ TR E AR, 658 2 B0 [ 57 )38 15 T AR
2000 2 2200 /N, XES A S E A RNENE TR TS, AEARRIC
BRVIEM, BN sh# 2 2 “goa%5” A TG ELE
BB, [Recently, Lianhe Zaobao cited a report from The Guardian
stating that research has found Chinese workers work an average of 2,000 to
2,200 hours per year. The article calls on British people to learn from Asian
economies. However, our reporter found in interviews that domestic (Chinese)
workers mostly complain about being “forced to be diligent,” and work day
and night with the advent of WeChat.] — Guangzhou Daily, October 10, 2015

(China|Negative)

R E— 2 NI St B YEE S S, F FRtt & 3 (5 il pg — 4> B2
PR W ar B 1k 38 B AR o 4E 50 B B B OO AL, 48 E PR IR &R
B FFiz TR R B Z i, [The confrontational mindset of some people
in the United States needs to be cautioned. An important issue faced by the
international community is how to prevent the U.S. from recklessly using its
power to maintain its hegemonic position, which will cause further disruption
to the smooth functioning of the international system.] — People s Daily, June

18, 2019 (United States|Negative)

For the categorization of countries primarily mentioned and how the countries are

32



portrayed in Chinese newspaper articles, the GPT-40 model, which performs better in un-
derstanding contextual nuances, has classified the randomly sampled 150 texts with high

accuracy (Table 2.3 Table 2.4).

Table 2.3: Country Theme Classification Accuracy

Actual Label ‘ Predicted Label ‘ Total ‘ Recall

‘ China None Other country United States ‘ ‘

China 22 0 0 0 22 | 1.00
None 0 39 3 1 43 | 091
Other country 0 3 43 0 46 0.93
United States 0 0 0 39 39 1.00
Total \ 22 42 46 40 \ 150 \
Precision \ 1.00  0.93 0.93 0.98 \ \

Table 2.4: Portrayal Classification Accuracy

Actual Label \ Predicted Label \ Total \ Recall

‘Negatlve Neutral POSlthC‘

Negative 45 3 0.94
Neutral 2 73 0.97
Positive 0 2 0.93
Total Y 78 25 | 150 \
Precision \ 0.96 0.94 1.00 \ \

Note: The rows represent the actual human-assigned labels, and the columns represent the
labels assigned by the GPT-40 model. Recall is calculated as Irue Positive d

True Positive+False Negative ? an

True Positive
True Positive+False Positive *

Precision is calculated as

33



Chapter 3

Results

On average, the block on foreign media had a positive effect on the mentions by state-owned
newspapers in China, relative to baseline unblocked outlets (Agence France-Presse and The
Associated Press). China cited less foreign news sources, suggesting an overall changing

environment with political propaganda (Figure 3.1).

Based on the ordinary least squares (OLS) regression results in Table 3.1, the block
of foreign media increases the monthly mentions of the fodoesn’tedia in Chinese papers by
1.068 mentions per month. For foreign news outlets separately, the blocking of The New
York Times (the reference category) has a significant increase 1.211 article mentions per
month in a Chinese paper, and the treatment effect for The Guardian and The Washington
Post are not different from the reference. The Economist has a marginally significantly
higher effect of 1.984 article mentions than blocking The New York Times. In contrast,
blocking BBC doesn’t seem to have a significant effect. Figure 3.2 presents the estimated
effects.

Based on the Poisson regression outputs in Table 3.2, the percent changes in men-
tions were computed for overall or the reference foreign media using (661 — 1) x 100% and

computed for other foreign media with interaction terms using (eﬁl+53 — 1) x 100%. The

34



Agence-France Presse (AFP)

Foreign Media Outlet

AFP

AP
o NYT

The Economist
¢ BBC

The Guardian
° WP

S N W oo

' Blocked Since
,  This Month

15
10

(Average) Monthly Mentions of the Foreign Media Outlet per Chinese Newspaper

0

0 .
201220132014 201520162017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024

Year-Month

Figure 3.1: Monthly Mentions of a Foreign Media Outlet by a Chinese Newspaper

Colored dots: mentions by individual papers; black line: average mentions across all papers

35



results suggest that, overall, blocking foreign media is associated with a highly significant
increase of 31.0% mentions. With interaction with foreign media, blocking The New York
Times increases by about 44.5%, and the effects for The Guardian and The Washington Post
are not significantly different. The Economist has a significant effect of 206.4% increase,
and BBC experienced a 15.0% decline in mentions.

The Negative Binomial regression results in Table 3.3 suggest that the overall es-
timated effect is 23.2% increase. With interaction terms, blocking The New York Times
increases by about 36.5%, and the effects for The Guardian and The Washington Post are
not significantly different. The Economist has a significant effect of 205.5% increase, and
BBC experienced a 25.6% decline in mentions.

Figure 3.1 compares the trends of the number of mentions for all the control and
treated foreign media outlets to assess the plausibility of the parallel trends assumption. The
mentions of the control media outlets (Agence-France Presse and The Associated Press) de-
creased slowly over time. Compared to Agence-France Presse and The Associated Press,
The New York Times, which was blocked in October 2012, has similar flat average pre-
treatment trends overall, with short-term fluctuations but no discernible upward or down-
ward slope. BBC, The Guardian, and The Washington Post have similar gradual decreases
in mentions over time like the control outlets, with some temporary fluctuations.

The Economist exhibits a relatively flat pre-treatment trend, while the control outlets
(AFP and AP) show a slow but consistent downward trend. This introduces a mild deviation
from the parallel trends assumption, as the controls may not perfectly represent the untreated
counterfactual trajectory of treated outlets. However, the mentions of The Economist were

close to 0 for most months before its block, so the divergence in trends is limited in scale.

36



Table 3.1: OLS Regressions: Mentions by Month Over Blocked

Mentions by Month
Blocked 1.068** L2117
(0.3219) (0.3171)
Total Chinese Newspaper
Articles Monthly 0.0014** 0.0014**
(0.0002) (0.0002)
The Economist -1.587***
(0.2844)
BBC 0.6486**
(0.2346)
The Guardian -0.0601
(0.2019)
The Washington Post 0.0965
(0.1889)
Agence France-Presse 2,181
(0.5830)
The Associated Press 2,138
(0.5396)
Blocked x The Economist 0.7729*
(0.3242)
Blocked x BBC -0.9007**
(0.2077)
Blocked x The Guardian -0.1333
(0.2186)
Blocked x The Washington Post -0.2383
(0.1925)
Observations 40,566 40,566
R? 0.40145 0.40569
Within R? 0.08928 0.17918
Foreign Newspaper fixed effects v
ym(year_month) fixed effects v v
Chinese_newspaper fixed effects v v

Note: Standard errors in parentheses.

*p < 0.05, *p < 0.01, **p < 0.001.



Table 3.2: Poisson Regressions: Mentions by Month Over Blocked

Mentions by Month

Poisson Model

Poisson Model with Blocked
x Foreign Media

Blocked

Total Chinese Newspaper
Articles Monthly

The Economist

BBC

The Guardian

The Washington Post

Agence France-Presse

The Associated Press

Blocked x The Economist
Blocked x BBC

Blocked x The Guardian
Blocked x The Washington Post
Observations

Squared Correlation

Pseudo R?

BIC

Foreign Newspaper fixed effects

ym(year _month) fixed effects

Chinese_newspaper fixed effects

0.2697
(0.0798)

0.0003**

(9.62 x 1075)

40,566
0.61926
0.43723

115,190.8

v
v
v

0.3681**
(0.0763)

0.0003**
(9.62 x 1077)
22,028
(0.1440)
0.1517*
(0.0461)
-0.4238*+
(0.1162)
-0.2734**
(0.0522)
0.8162%*
(0.0858)
0.8002***
(0.0768)
0.7517**
(0.1313)
-0.5308***
(0.0829)
0.0657
(0.1350)
-0.0221
(0.0882)

40,566
0.62057
0.44039

114,599.5

v
v

Note: Standard errors in parentheses. *p < 0.05, **p < 0.01, ***p < 0.001.



The New York Times The Economist

4
3
2
1
0
" BBC The Guardian
g4
= 3
[ —_—0
= ) o— o//_0
=
Q1
1=
= 0
5]
&
Not Blocked Blocked
The Washington Post
4
3
2
1
0
Not Blocked Blocked

Blocking Status

Figure 3.2: Effect of Blocking on Foreign Newspaper Mentions

Predicted mentions before and after blocking, with 95% Confidence Intervals

3.0.1 Robust Checks: Dynamic Difference-in-Differences

Figures 3.4 present the treatment estimates by quarter for the five blocked foreign media.
The dynamic treatment effects were estimated for each period. Monthly mentions of for-
eign media were aggregated to quarterly mentions to ensure adequate data. Because of
much less data used for estimations per period, some random noises are reasonably expected
(Huntington-Klein 2022). To avoid partial-quarter confounds, I removed observations of
quarters where the studied foreign media outlets were censored (i.e. Quarters 4, 18, 27, and
30).

Overall, there are mild noise and fluctuations for some outlets due to the limited data

for quarterly estimates, there are no systematic upward or downward trends before treat-



Table 3.3: Negative Binomial Regressions: Mentions by Month Over Blocked

Negative Binomial

Mentions by Month
Negative Binomial Model

Model with Blocked x Foreign Media
Blocked 0.2089** 0.3108***
(0.0728) (0.0848)
Total Chinese Newspaper
Articles Monthly 0.0004** 0.0004**
(0.0002) (0.0002)
The Economist -2.181%
(0.1235)
BBC 0.0926
(0.0620)
The Guardian -0.5205***
(0.1210)
The Washington Post -0.3581**
(0.0680)
Agence France-Presse 0.5087***
(0.1083)
The Associated Press 0.5750***
(0.1031)
Blocked x The Economist 0.8061***
(0.1167)
Blocked x BBC -0.6069***
(0.0928)
Blocked x The Guardian 0.0356
(0.1172)
Blocked x The Washington Post -0.0728
(0.0798)
Observations 40,566 40,566
Squared Correlation 0.48221 0.47647
Pseudo R? 0.19542 0.19881
BIC 106,076.7 105,680.7
Over-dispersion 1.8467 1.8970
Foreign Newspaper fixed effects v
ym(year month) fixed effects 4(2/ v
Chinese_newspaper fixed effects v v

Note: Standard errors in parentheses. *p < 0.05, **p < 0.01, ***p < 0.001.



ment. The dynamic difference-in-differences plot for 7he New York Times shows mostly
stable pre-treatment estimates. One of the pre-treatment coefficients shows a statistically
significant estimate, with its confidence interval lying just below zero. However, this iso-
lated deviation is consistent with random variation and does not pose a substantive threat to
the identification strategy. Comparing the average monthly mention trends with trends of
other unblocked media outlets before The New York Times was banned in China in 3.1, this
estimate is not part of a broader trend, as no consistent pattern of increasing or decreasing
mentions is observed in the pre-treatment quarters. The deviation is likely attributable to
noise rather than a substantive violation of the identifying assumptions.

For The Economist, there is no consistent upward trend running up to the treatment.
Pre-treatment estimates fluctuate, weakening the concern about effects occurring before the
block. Quarters 13 and 14, which occur 4 and more quarters before the censorship, display
statistically significant negative estimates. However, Quarter 15 is slightly positive, and
Quarter 16 returns to a modest negative estimate, both with wide confidence intervals that
overlap zero. These fluctuations suggest short-term volatility rather than a systematic pre-
trend. As a result, while the placebo test is not perfectly clean, the absence of a monotonic
trend in the pre-treatment period and the timing of the deviations (several periods prior to
treatment) support the overall credibility of the design.

The dynamic DiD plot for BBC reveals volatile pre-treatment estimates, with no
clear directional trend, despite that the estimates of Chinese newspapers mentions are signif-
icantly lower relative to the reference quarter in some quarters prior to the treatment. Among
the four pre-treatment quarters, Quarters 23 and 25 show statistically significant negative
deviations. However, these are interspersed with the significant positive estimate in Quar-
ter 22 and the non-significant estimate in Quarter 24, resulting in an alternating pattern
without a monotonic trajectory. The fluctuations could reflect irregular media dynamics or

noise rather than structural violations of the identifying assumption. While the placebo test

41



here presents concerns that weakens the placebo test for BBC, because of expected noises
in quarterly estimates and the consistently lower mentions in almost all quarters after the
block, the lack of a coherent pattern across pre-treatment quarters helps mitigate concerns
about bias in the post-treatment estimates.

The Guardian has a clean placebo test. Across the four pre-treatment quarters (Quar-
ters 25-28), none of the coefficient estimates are statistically significant, with all confidence
intervals overlapping zero. While there is modest fluctuation in point estimates, these are
small in magnitude and show no consistent upward or downward trend. This result indicates
that the model does not detect spurious treatment effects prior to censorship, strengthening
the credibility of the design and the interpretation of post-treatment estimates.

The plot for The Washington Post reveals a notable upward trend in mentions dur-
ing the pre-treatment period, raising concerns about the placebo test. Quarter 25 shows a
large and statistically significant estimate, and Quarters 26 through 28 also have positive
estimates, with the latter two quarters statistically significant. These findings suggest that
the increase in mentions of The Washington Post by Chinese state-owned media may have
begun prior to the official block. As a result, the placebo test for this case is not satisfied.
While this pattern complicates strict causal attribution, it does not contradict the broader
finding that censorship was followed by a sustained elevation in mentions relative to un-

blocked media.

3.1 Content Analysis Results

Figure 3.5 suggests that most of the mentions were Chinese state-owned newspapers cit-
ing the foreign media as authoritative sources. Comparing the percentage distribution of
categories for each foreign media before and after they were blocked in China (Figure 3.6,
though there are some variations, ”Challenge” comprises only minor portion of mentions.

As expected, the foreign media outlets that were never blocked — AFP and AP, were almost

42



The New York Times

e H{}{{H

Coefficient Estimate

1
1
]
|
1
1 2345678 9101112

The Economist

2
g
:? e oorbpp
5 0 } I
2 ’ , i
CRE! |
[}
:)5 1314151617 18192021 2223242526
o BBC
g
% 2 1
E» ) * ' { : f * * * * ® Reference Quarter
= | } { | Blocked Quarter
= 1
é 222324252627 28 29 30 31 32 33 34 35
o The Guardian
<
£ '
z 2 !
m I
7 ] gt
) 0 l I I °o— } l l
s ! e REREE
=T |
g 252627 28293031 323334353637 38
o The Washington Post
<
S MR
m [}
I SRR SR AR T
s 0 >
=
b 1
EO)) 25262728293031323334353637 38

Quarter Index

Figure 3.3: Dynamic DiD Estimates

Figure 3.4: The coefficient estimates for each quarter is relative to the Reference Quarter.
The error bars present the 95% confidence interval.

43



never challenged by Chinese journalists. There are no notable differences in the distribu-
tions of outlets being challenged and cited as sources before and after blocks. Therefore,
the content analysis results suggest that the relative rise in mentions of foreign media outlets
after their blocks is very unlikely to be driven by Chinese newspapers increasingly criticiz-
ing or challenging these outlets; rather, Chinese newspapers continue to cite these outlets

primarily as credible sources, even after they are censored.

154

(1.2%)
632

Mention Category

. Challenge
. Neither

. Source

11782
(93.7%)

Foreign Media Mentions

Figure 3.5: Percentage Distribution of Foreign Media Mention Categories

Figure 3.7 illustrates what countries are reported on and how they are portrayed in
Chinese newspaper articles that mentioned foreign media. The United States alone is men-
tioned in 26% of the articles. Of these, a majority (57%) portray the U.S. negatively, while

only 5% present the country in a positive light. In contrast, portrayals of other countries tend
yo>7op rymap g p y

44



Percentage (%)

Not Blocked Blocked
100

75

Mention Category
50 . Challenge
25

&
OQO 0\{# A é & C)Q‘b&
F o < o
M S
& N

Figure 3.6: Distribution of Mentions by Foreign Newspaper and Block Status

45



to be more neutral, though 32% of articles covering these countries still contain negative
framing.

Because the GPT model categorizes articles focused on individuals within China as
“None,” the 13% of articles identified as reporting on “China” reflect only those that discuss
the country as a whole. Aligned with the theoretical expectation, 82% of these portrayals

are positive.

Neutral (65%)

Negative (32%)

Neutral (93%)

Neutral (38%)

Negative (57%)

Figure 3.7: The Distribution of Primary Subjects Being Reported on and How They Were

Portrayed in Chinese Newspapers

46



Figure 3.8 shows changes in portrayals before and after foreign news outlets were
blocked in China. The proportions of articles reporting on China after blocks are higher
than before blocks for all five treated foreign media outlets. Similarly, Chinese newspapers
are more likely to cover the U.S. when mentioning any of the five outlets after they were
blocked. Moreover, among articles mentioning a specific foreign outlet, the portrayal of
China becomes more positive, while portrayals of the United States grow more negative.
This pattern holds across all five blocked outlets. Notably, the distributions of portrayals
associated with Agence France-Presse and The Associated Press, which are never banned
in China, resembles those observed for the censored outlets, indicating similar thematic

uses.

47



“PAYO0[q JOU/PINO0[q SBA JT UM IS[INO BIPIUW USIOI0] 91J10ads Sy} UOUSW
1By} SO[O1ME [ JO INO QUIAY) UTew S)I ST (SALNUNOD JY) JO SUOU I0) ANUNOD Y} dIdYM SI[O1)IE JO 9Fejuadiad oy} sajeorpur sixe-A oy,

SY00[{ BIPIIA US110,] 191V PUB 210Jof PIARIIOJ IV SAIUNO)) MOH :§°¢ dINJI

oZ.EmoZ . [ennaN . QANISO] . E%ﬁb.mom

QWY [, Anuno)
QO QO QO Q QO Q) QO
oﬁéﬂ/ .«‘uod 9}00 @&a aﬁOﬂ/ «ofﬁ. )o.A./ ¢oo.u. ;vz.fO. vozﬂ O/zo.ﬂ/ «aod. 9.0.,.».,0 voov..
&% e X o & o m.ooo & &0 S o & & o
oAzrm%v fvz é @.efo@,u%v fo é%y 004/.0,9@2 mvy .e(/xr./ o/Vm, & mu..z. 0/9 o&.m%z /uv. @%.V @OO;«V&%/ @}0/ eo,z? 9&04/&9@/ mv;)v é»vx.?
5N IR N AR |
- _ "z
=
2 I
g =
S =
m 0% q%
o
=
=
09 Y
=
S
=
w
- . = m° g
-
=
[¢']
- 0w &
2
2 @,
[5] (1]
S =
= o =
j=] a
Z =0
)
09

dMm uerpreng ay L, ISTWOUOSY A, LAN odd dv ddv

48



Chapter 4

Conclusion

The regression outputs suggest that for four of the five censored foreign media studied in
this research, the block of the public from accessing news from the media sites did lead
to an increase of Chinese state-owned newspapers mentioning the foreign media relative to
unblocked foreign media, particularly citing them as sources of information or opinion. The
empirical results align with the theoretical expectation of state strategic narrative control —
foreign media being inaccessible to the public without using circumvention tools — allows
state-owned propaganda machines to selectively utilize information from these foreign me-
dia that aligns with their messages. The information became more valuable after the block,
so journalists were more likely to use non-sensitive reporting from these foreign news out-
lets. However, it is important to note the potential for time-specific political shocks or
events to disproportionately affect either Chinese newspaper coverage or the output of for-
eign media, which would violate the assumption in this research. Additionally, limitations
in pre-treatment trend alignment and mixed results in placebo tests for some of the blocked
outlets — particularly The Economist and The Washington Post — should be acknowledged
as constraints on causal interpretation.

Interestingly, the DiD results also reveal a deviation in the influence of blocks.

BBC is the only foreign media that Chinese newspapers did not increasingly mention af-

49



ter its block. Further investigation is required to understand the exact factors contributing
to this. However, there are several plausible explanations: First, different from 7he New
York Times, The Economist, The Guardian, and The Washington Post, BBC is a general
news broadcaster with more event-driven, straightforward reporting, while other foreign
news outlets often publish in-depth investigative news with strong editorial perspectives.
BBC(C’s reporting is more likely to be similar to those of Agence-France Presse and The
Associated Press and, therefore, more replicable from alternative sources, or at least not
more valuable after the block. Journalists likely had access to similar information already.
In fact, as shown earlier in Table ??, BBC was the only news outlet that was blocked be-
cause the corporation itself switched from HTTP to HTTPS encryption, and the latter type
had been routinely censored by the Great Firewall, while other outlets were immediately
blocked after reporting sensitive issues about China. Compared to a block due to technical
restrictions, blocks due to political controversies may draw more attention from journalists.

Content analyses provide helpful clues about the mechanisms behind the relative in-
crease in mentions after censorship. The GPT-based classification of texts had shown that
a vast majority of mentions were Chinese state-owned media citing foreign news media
as authoritative sources of news, rather than challenging their reporting, and the portray-
als of countries became more ideological after block. Future research could build on these
findings by modeling more specific dependent variables — such as the frequency of articles
that positively portray China or negatively portray the U.S. — to test whether the shift in
ideological framing is directly associated with foreign media censorship. This would pro-
vide additional insights into the role of censorship in shaping the content and tone of state

propaganda.

50



Bibliography

Adena, Maja et al. (2015). “Radio and the Rise of the Nazis in Prewar Germany.” In: The
Quarterly Journal of Economics 130.4. Publisher: Oxford University Press, pp. 1885—
1940. ISSN: 0033-5533. URL: https://www. jstor.org/stable/26372641 (visited
on 03/30/2025).

Angrist, Joshua D. and Jorn-Steffen Pischke (2009). “Parallel Worlds: Fixed Effects, Differences-

in-Differences, and Panel Data.” In: Mostly Harmless Econometrics. An Empiricist’s
Companion. Princeton University Press, pp. 221-248. ISBN: 978-0-691-12034-8. DOI:
10.2307/ j . ctvem4j72 . 12. URL: https : //www . jstor . org/ stable/ j .
ctvem4j72.12 (visited on 11/07/2024).

Barberd, Pablo et al. (Jan. 2021). “Automated Text Classification of News Articles: A Prac-
tical Guide.” In: Political Analysis 29.1, pp. 19—42. ISSN: 1047-1987, 1476-4989. DOLI:
10.1017/pan.2020.8. URL: https://www. cambridge . org/core/ journals/
political-analysis/article/automated-text-classification-of-news-
articles-a-practical-guide/10462DB284B1CD80COFAE796AD786BC6 (visited
on 03/19/2025).

BBC (Oct. 15, 2014). “BBC’s website is being blocked across China.” In: BBC News.
URL: https://www.bbc.com/news/world-asia-china-29628356 (visited on
10/09/2024).

— (Aug. 7, 2018). “BBC websites blocked in China after security change.” In: BBC News.
URL: https://wuw.bbc.com/news/technology-45098190 (visited on 02/24/2025).

Bradsher, Keith (Oct. 26, 2012). “China Blocks Web Access to Times After Article.” In:
The New York Times. ISSN: 0362-4331. URL: https://www.nytimes.com/2012/
10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html
(visited on 10/09/2024).

Chen, Yuyu and David Y. Yang (2019). “The Impact of Media Censorship: 1984 or Brave
New World?” In: The American Economic Review 109.6. Publisher: American Eco-
nomic Association, pp. 2294-2332. ISSN: 0002-8282. URL: https://www. jstor.
org/stable/26737888 (visited on 10/18/2024).

DeButts, Matt and Jennifer Pan (Aug. 1, 2024). “Reporting after removal: the effects of
journalist expulsion on foreign news coverage.” In: Journal of Communication 74.4,
pp. 273-286. ISSN: 0021-9916, 1460-2466. DOI: 10 . 1093 / joc / jqae015. URL:
https://academic . oup.com/ joc/article/74/4/273 /7665735 (visited on
10/15/2024).

51


https://www.jstor.org/stable/26372641
https://doi.org/10.2307/j.ctvcm4j72.12
https://www.jstor.org/stable/j.ctvcm4j72.12
https://www.jstor.org/stable/j.ctvcm4j72.12
https://doi.org/10.1017/pan.2020.8
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/automated-text-classification-of-news-articles-a-practical-guide/10462DB284B1CD80C0FAE796AD786BC6
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/automated-text-classification-of-news-articles-a-practical-guide/10462DB284B1CD80C0FAE796AD786BC6
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/automated-text-classification-of-news-articles-a-practical-guide/10462DB284B1CD80C0FAE796AD786BC6
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-29628356
https://www.bbc.com/news/technology-45098190
https://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html
https://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html
https://www.jstor.org/stable/26737888
https://www.jstor.org/stable/26737888
https://doi.org/10.1093/joc/jqae015
https://academic.oup.com/joc/article/74/4/273/7665735

Enikolopov, Ruben, Maria Petrova, and Ekaterina Zhuravskaya (2011). “Media and Po-
litical Persuasion: Evidence from Russia.” In: The American Economic Review 101.7.
Publisher: American Economic Association, pp. 3253—-3285. ISSN: 0002-8282. URL:
https://www. jstor.org/stable/41408737 (visited on 12/12/2024).

Ensafi, Roya et al. (2015). “Analyzing the Great Firewall of China Over Space and Time.”
In: Proceedings on Privacy Enhancing Technologies 2015.1, pp. 61-76. ISSN: 2299-
0984. DOI: https://doi.org/10.1515/popets-2015-0005. URL: https://
petsymposium.org/popets/2015/popets-2015-0005. php (visited on 03/25/2025).

Feng, Emily (Apr. 8, 2016). “China Blocks Economist and Time Websites, Apparently Over
Xi Jinping Articles.” In: The New York Times. ISSN: 0362-4331. URL: https://www.
nytimes.com/2016/04/09/world/asia/china-blocks-economist-time.html
(visited on 10/16/2024).

Gohdes, Anita R. (2020). “Repression Technology: Internet Accessibility and State Vio-
lence.” In: American Journal of Political Science 64.3. _eprint: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/
pp. 488-503. ISSN: 1540-5907. DOI: 10 . 1111 / ajps . 12509. URL: https : / /
onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ajps.12509 (visited on 03/19/2025).

GreatFire.org (2024a). economist.com is 100% blocked in China. GREATFIRE.ORG. URL.:
https://en.greatfire.org/economist.com (visited on 10/16/2024).

— (2024b). https://www.theguardian.com is 100% blocked in China. GREATFIRE.ORG.
URL: https://en.greatfire.org/https/www. theguardian . com (visited on
10/26/2024).

— (2024c). https://www.washingtonpost.com is 100% blocked in China. GREATFIRE.ORG.
URL: https://en.greatfire.org/https/www.washingtonpost. com (visited on
10/26/2024).

— (2025a). https://apnews.com in China | GreatFire Analyzer. GREATFIRE.ORG. URL.:
https://en.greatfire.org/https/apnews.com (visited on 02/14/2025).

— (2025b). https.//nytimes.com is 100% blocked in China | GreatFire Analyzer. GREAT-
FIRE.ORG. URL: https://en.greatfire.org/https/nytimes. com (visited on
02/23/2025).

— (2025c¢). https://www.afp.com in China | GreatFire Analyzer. GREATFIRE.ORG. URL.:
https://en.greatfire.org/https/www.afp.com (visited on 02/24/2025).

— (20254d). https://www.bbc.com is 100% blocked in China | GreatFire Analyzer. GREAT-
FIRE.ORG. URL: https://en.greatfire.org/https/www.bbc. com (visited on
02/23/2025).

— (2025e). https://www.bbc.com/zhongwen/simp is 100% blocked in China | GreatFire
Analyzer. GREATFIRE.ORG. URL: https://en. greatfire . org/https/www.
bbc. com/zhongwen/simp (visited on 03/17/2025).

— (2025f). nytimes.com is 100% blocked in China | GreatFire Analyzer. GREATFIRE.ORG.
URL: https://en.greatfire.org/nytimes. com (visited on 02/23/2025).

— (2025g). www.bbc.com is 100% blocked in China | GreatFire Analyzer. GREATFIRE.ORG.
URL: https://en.greatfire.org/www.bbc. com (visited on 02/23/2025).

Griffiths, James (Oct. 21, 2021). The Great Firewall of China: How to Build and Con-
trol an Alternative Version of the Internet. 2nd ed. Bloomsbury Academic & Profes-

52


https://www.jstor.org/stable/41408737
https://doi.org/https://doi.org/10.1515/popets-2015-0005
https://petsymposium.org/popets/2015/popets-2015-0005.php
https://petsymposium.org/popets/2015/popets-2015-0005.php
https://www.nytimes.com/2016/04/09/world/asia/china-blocks-economist-time.html
https://www.nytimes.com/2016/04/09/world/asia/china-blocks-economist-time.html
https://doi.org/10.1111/ajps.12509
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ajps.12509
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ajps.12509
https://en.greatfire.org/economist.com
https://en.greatfire.org/https/www.theguardian.com
https://en.greatfire.org/https/www.washingtonpost.com
https://en.greatfire.org/https/apnews.com
https://en.greatfire.org/https/nytimes.com
https://en.greatfire.org/https/www.afp.com
https://en.greatfire.org/https/www.bbc.com
https://en.greatfire.org/https/www.bbc.com/zhongwen/simp
https://en.greatfire.org/https/www.bbc.com/zhongwen/simp
https://en.greatfire.org/nytimes.com
https://en.greatfire.org/www.bbc.com

sional. ISBN: 978-1-350-25792-4. URL: https://ebookcentral . proquest . com/
1lib/ucsd/detail . action?pq-origsite=primo&docID=6718955 (visited on
03/24/2025).

Hoang, Nguyen Phong et al. (June 3, 2021). How Great is the Great Firewall? Measur-
ing China’s DNS Censorship. DOI: 10 . 48550/ arXiv . 2106 . 02167. arXiv: 2106 .
02167 [cs]. URL: http://arxiv.org/abs/2106.02167 (visited on 03/25/2025).

Hobbs, William R. and Margaret E. Roberts (Aug. 2018). “How Sudden Censorship Can
Increase Access to Information.” In: American Political Science Review 112.3, pp. 621—
636.ISSN: 0003-0554, 1537-5943.DOI: 10.1017/S0003055418000084. URL: https:
/ / www . cambridge . org/ core / journals /american - political - science -
review / article / how - sudden - censorship - can - increase - access - to -
information/A913C96E2058A602F611DFEAC43506DB (visited on 12/04/2024).

Hu, Zhengrong (2003). “The Post-WTO Restructuring of the Chinese Media Industries
and the Consequences of Capitalisation.” In: Javnost (Ljubljana, Slovenia) 10.4. Place:
LJUBLJANA Publisher: Routledge, pp. 19-36. ISSN: 1318-3222. DOI: 10 . 1080/
13183222.2003.11008839.

Huang, Haifeng and Yao-Yuan Yeh (Apr. 2019). “Information from Abroad: Foreign Media,
Selective Exposure and Political Support in China.” In: British Journal of Political Sci-
ence49.2,pp. 611-636. ISSN: 0007-1234, 1469-2112. DOI: 10.1017/30007123416000739.
URL: https://www. cambridge . org/core/ journals/british- journal-of-
political-science/article/information-from-abroad-foreign-media-
selective-exposure-and-political-support-in-china/801E72D53380AA526E9F898BC212"
(visited on 10/15/2024).

Huntington-Klein, Nick (2022). The Effect: An Introduction to Research Design and Causal-
ity | The Effect. 1sted. CRC Press. ISBN: 978-1-00-322605-5. URL: https://theeffectbook.
net/index.html (visited on 03/18/2025).

Imai, Kosuke and In Song Kim (July 2021). “On the Use of Two-Way Fixed Effects Regres-
sion Models for Causal Inference with Panel Data.” In: Political Analysis 29.3, pp. 405—
415. ISSN: 1047-1987, 1476-4989. DOI: 10 . 1017 /pan . 2020 . 33. URL: https:
/ /www . cambridge . org/core/ journals/political-analysis/article/on-
the -use-of -twoway-fixed-effects-regression-models - for - causal -
inference-with-panel-data/F10006D0210407C5F9C7CAC1EEE3EFOD (visited on
11/07/2024).

Kern, Holger Lutz and Jens Hainmueller (Jan. 4, 2017). “Opium for the Masses: How For-
eign Media Can Stabilize Authoritarian Regimes.” In: Political Analysis 17.4, pp. 377—
399. ISSN: 1047-1987, 1476-4989. DOI: 10. 1093 /pan/mpp017. URL: https://
www . cambridge . org/core/journals/political-analysis/article/opium-
for -the-masses -how-foreign-media-can-stabilize - authoritarian-
regimes/CE2EAEB87BD8DAFO09BEABBA6C30A0F8 (visited on 11/27/2024).

King, Gary (1988). “Statistical Models for Political Science Event Counts: Bias in Con-
ventional Procedures and Evidence for the Exponential Poisson Regression Model.”
In: American Journal of Political Science 32.3. Publisher: [Midwest Political Science

53


https://ebookcentral.proquest.com/lib/ucsd/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6718955
https://ebookcentral.proquest.com/lib/ucsd/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6718955
https://doi.org/10.48550/arXiv.2106.02167
https://arxiv.org/abs/2106.02167 [cs]
https://arxiv.org/abs/2106.02167 [cs]
http://arxiv.org/abs/2106.02167
https://doi.org/10.1017/S0003055418000084
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/how-sudden-censorship-can-increase-access-to-information/A913C96E2058A602F611DFEAC43506DB
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/how-sudden-censorship-can-increase-access-to-information/A913C96E2058A602F611DFEAC43506DB
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/how-sudden-censorship-can-increase-access-to-information/A913C96E2058A602F611DFEAC43506DB
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/how-sudden-censorship-can-increase-access-to-information/A913C96E2058A602F611DFEAC43506DB
https://doi.org/10.1080/13183222.2003.11008839
https://doi.org/10.1080/13183222.2003.11008839
https://doi.org/10.1017/S0007123416000739
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-political-science/article/information-from-abroad-foreign-media-selective-exposure-and-political-support-in-china/801E72D53380AA526E9F898BC2127951
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-political-science/article/information-from-abroad-foreign-media-selective-exposure-and-political-support-in-china/801E72D53380AA526E9F898BC2127951
https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-political-science/article/information-from-abroad-foreign-media-selective-exposure-and-political-support-in-china/801E72D53380AA526E9F898BC2127951
https://theeffectbook.net/index.html
https://theeffectbook.net/index.html
https://doi.org/10.1017/pan.2020.33
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/on-the-use-of-twoway-fixed-effects-regression-models-for-causal-inference-with-panel-data/F10006D0210407C5F9C7CAC1EEE3EF0D
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/on-the-use-of-twoway-fixed-effects-regression-models-for-causal-inference-with-panel-data/F10006D0210407C5F9C7CAC1EEE3EF0D
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/on-the-use-of-twoway-fixed-effects-regression-models-for-causal-inference-with-panel-data/F10006D0210407C5F9C7CAC1EEE3EF0D
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/on-the-use-of-twoway-fixed-effects-regression-models-for-causal-inference-with-panel-data/F10006D0210407C5F9C7CAC1EEE3EF0D
https://doi.org/10.1093/pan/mpp017
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/opium-for-the-masses-how-foreign-media-can-stabilize-authoritarian-regimes/CE2EAEB87BD8DAF009BE4BBA6C30A0F8
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/opium-for-the-masses-how-foreign-media-can-stabilize-authoritarian-regimes/CE2EAEB87BD8DAF009BE4BBA6C30A0F8
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/opium-for-the-masses-how-foreign-media-can-stabilize-authoritarian-regimes/CE2EAEB87BD8DAF009BE4BBA6C30A0F8
https://www.cambridge.org/core/journals/political-analysis/article/opium-for-the-masses-how-foreign-media-can-stabilize-authoritarian-regimes/CE2EAEB87BD8DAF009BE4BBA6C30A0F8

Association, Wiley], pp. 838—-863. ISSN: 0092-5853. DOI: 10.2307/2111248. URL:
https://www. jstor.org/stable/2111248 (visited on 03/07/2025).

King, Gary, Jennifer Pan, and Margaret E. Roberts (2013). “How Censorship in China Al-
lows Government Criticism but Silences Collective Expression.” In: The American Po-
litical Science Review 107.2. Publisher: [American Political Science Association, Cam-
bridge University Press], pp. 326-343. ISSN: 0003-0554. URL: https://www. jstor.
org/stable/43654017 (visited on 11/25/2024).

Kronick, Dorothy and John Marshall (Sept. 2024). “Collateral Censorship: Theory and Ev-
idence From Venezuela.” URL: https://dorothykronick.com/RCTV_2024.pdf.

Kuang, Xianwen and Hui Wang (June 10, 2020). “Framing international news in China:
An analysis of trans-edited news in Chinese newspapers.” In: Global Media and China.
Publisher: SAGE PublicationsSage UK: London, England. DOI: 10.1177/2059436420924947.
URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2059436420924947
(visited on 10/03/2024).

Lee, Jyh-An and Ching-U Liu (2012). “Forbidden City Enclosed by the Great Firewall: The
Law and Power of Internet Filtering in China.” In: Minnesota Journal of Law, Science
and Technology 13.1, pp. 125-152. URL: https://heinonline . org/HOL/P7h=
hein. journals/mipr13&i=125 (visited on 03/23/2025).

Livingston, Steven and W. Lance Bennett (Oct. 2003). “Gatekeeping, Indexing, and Live-
Event News: Is Technology Altering the Construction of News?” In: Political Commu-
nication 20.4, pp. 363-380. ISSN: 1058-4609, 1091-7675. DOI: 10.1080/10584600390244121.
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10584600390244121
(visited on 03/22/2025).

Lu, Yingdan and Jennifer Pan (Mar. 15, 2021). “Capturing Clicks: How the Chinese Gov-
ernment Uses Clickbait to Compete for Visibility.” In: Political Communication 38.1.
Publisher: Routledge eprint: https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1765914, pp. 23—
54. ISSN: 1058-4609. DOI: 10 . 1080 / 10584609 . 2020 . 1765914. URL: https :
//doi.org/10.1080/10584609.2020.1765914 (visited on 10/31/2024).

Lu, Yingdan, Jack Schaefer, et al. (Apr. 1, 2024). “How Information Flows from the World
to China.” In: The International Journal of Press/Politics 29.2. Publisher: SAGE Pub-
lications Inc, pp. 305-327. ISSN: 1940-1612. DOI: 10.1177/19401612221117470.
URL: https://doi.org/10.1177/19401612221117470 (visited on 03/21/2025).

Nyiri, Pal (2017). Reporting for China: How Chinese Correspondents Work with the World.
University of Washington Press. ISBN: 978-0-295-74130-7. URL: https : / / wuw .
jstor.org/stable/j.ctvcwn74t (visited on 07/09/2024).

Pan, Jennifer and Margaret E. Roberts (Jan. 1, 2020). “Censorship’ s Effect on Inciden-
tal Exposure to Information: Evidence From Wikipedia.” In: SAGE Open 10.1. Pub-
lisher: SAGE Publications, p. 2158244019894068. ISSN: 2158-2440. DOI: 10.1177/
2158244019894068. URL: https://doi.org/10.1177/2158244019894068 (vis-
ited on 03/22/2025).

Park, Baekkwan, Kevin Greene, and Michael Colaresi (Aug. 2020). “Human Rights are
(Increasingly) Plural: Learning the Changing Taxonomy of Human Rights from Large-
scale Text Reveals Information Effects.” In: American Political Science Review 114.3,

54


https://doi.org/10.2307/2111248
https://www.jstor.org/stable/2111248
https://www.jstor.org/stable/43654017
https://www.jstor.org/stable/43654017
https://dorothykronick.com/RCTV_2024.pdf
https://doi.org/10.1177/2059436420924947
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2059436420924947
https://heinonline.org/HOL/P?h=hein.journals/mipr13&i=125
https://heinonline.org/HOL/P?h=hein.journals/mipr13&i=125
https://doi.org/10.1080/10584600390244121
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10584600390244121
https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1765914
https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1765914
https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1765914
https://doi.org/10.1177/19401612221117470
https://doi.org/10.1177/19401612221117470
https://www.jstor.org/stable/j.ctvcwn74t
https://www.jstor.org/stable/j.ctvcwn74t
https://doi.org/10.1177/2158244019894068
https://doi.org/10.1177/2158244019894068
https://doi.org/10.1177/2158244019894068

pp. 888-910. ISSN: 0003-0554, 1537-5943. DOI: 10 . 1017 / S0003055420000258.
URL: https://www.cambridge . org/core/ journals/american-political-
science-review/article/human-rights-are-increasingly-plural-learning-
the-changing-taxonomy-of-human-rights-from-largescale-text-reveals-
information-effects/F202F327EA8FACF52D2E65EB48D409D3 (visited on 03/19/2025).

Qin, Bei, David Stromberg, and Yanhui Wu (2018). “Media Bias in China.” In: The Amer-
ican Economic Review 108.9. Publisher: American Economic Association, pp. 2442—
2476.ISSN: 0002-8282. URL: https://www. jstor.org/stable/26528533 (visited
on 08/13/2024).

Repnikova, Maria and Kecheng Fang (Sept. 3, 2018). “Authoritarian Participatory Persua-
sion 2.0: Netizens as Thought Work Collaborators in China.” In: Journal of Contempo-
rary China 27.113. Publisher: Routledge eprint: https://doi.org/10.1080/10670564.2018.1458063,
pp. 763—779. ISSN: 1067-0564. DOI: 10 . 1080/ 10670564 . 2018 . 1458063. URL.:
https://doi.org/10.1080/10670564.2018.1458063 (visited on 10/31/2024).

Roberts, Margaret E. (2018). “The Powerful Influence of Information Friction.” In: Cen-
sored. Distraction and Diversion Inside China’s Great Firewall. Princeton University
Press, pp. 147-189. ISBN: 978-0-691-17886-8. DOI: 10 . 2307 / j . ctvc77b21 . 8.
URL: https://www. jstor.org/stable/j.ctvc77b21.8 (visited on 10/18/2024).

Rozenas, Arturas and Denis Stukal (July 2019). “How Autocrats Manipulate Economic
News: Evidence from Russia’ s State-Controlled Television.” In: The Journal of Politics
81.3. Publisher: The University of Chicago Press, pp. 982—-996. ISSN: 0022-3816. DOI:
10.1086/703208. URL: https://www. journals.uchicago.edu/doi/full/10.
1086/703208 (visited on 08/14/2024).

Shih, Gerry (June 9, 2019). “China adds Washington Post, Guardian to ‘Great Firewall’
blacklist.” In: Washington Post. ISSN: 0190-8286. URL: https://www.washingtonpost.
com/world/china-adds-washington-post-guardian-to-great-firewall-
blacklist/2019/06/08/5ae4fb76-8ab6-11e9-bla8-716c9f3332ce_story.
html (visited on 10/09/2024).

Stern, Rachel E. and Jonathan Hassid (Oct. 1, 2012). “Amplifying Silence: Uncertainty
and Control Parables in Contemporary China.” In: Comparative Political Studies 45.10.
Publisher: SAGE Publications Inc, pp. 1230-1254. ISSN: 0010-4140. DOI: 10.1177/
0010414011434295. URL: https://doi.org/10.1177/0010414011434295 (vis-
ited on 10/18/2024).

Stockmann, Daniela (Dec. 17, 2012). Media Commercialization and Authoritarian Rule
in China. 1st ed. Communication, Society and Politics Series. New York, UNITED
STATES: Cambridge University Press. 360 pp. ISBN: 978-1-139-61230-2. URL: http:
/ / ebookcentral . proquest . com/1ib/ucsd/detail . action?docID=1099874
(visited on 03/30/2025).

Stockmann, Daniela and Mary E. Gallagher (Apr. 1, 2011). “Remote Control: How the
Media Sustain Authoritarian Rule in China.” In: Comparative Political Studies 44.4.
Publisher: SAGE Publications Inc, pp. 436—467. ISSN: 0010-4140. DOI: 10 . 1177/
0010414010394773. URL: https://doi.org/10.1177/0010414010394773 (vis-
ited on 08/14/2024).

55


https://doi.org/10.1017/S0003055420000258
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/human-rights-are-increasingly-plural-learning-the-changing-taxonomy-of-human-rights-from-largescale-text-reveals-information-effects/F202F327EA8F4CF52D2E65EB48D409D3
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/human-rights-are-increasingly-plural-learning-the-changing-taxonomy-of-human-rights-from-largescale-text-reveals-information-effects/F202F327EA8F4CF52D2E65EB48D409D3
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/human-rights-are-increasingly-plural-learning-the-changing-taxonomy-of-human-rights-from-largescale-text-reveals-information-effects/F202F327EA8F4CF52D2E65EB48D409D3
https://www.cambridge.org/core/journals/american-political-science-review/article/human-rights-are-increasingly-plural-learning-the-changing-taxonomy-of-human-rights-from-largescale-text-reveals-information-effects/F202F327EA8F4CF52D2E65EB48D409D3
https://www.jstor.org/stable/26528533
https://doi.org/10.1080/10670564.2018.1458063
https://doi.org/10.1080/10670564.2018.1458063
https://doi.org/10.2307/j.ctvc77b21.8
https://www.jstor.org/stable/j.ctvc77b21.8
https://doi.org/10.1086/703208
https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/703208
https://www.journals.uchicago.edu/doi/full/10.1086/703208
https://www.washingtonpost.com/world/china-adds-washington-post-guardian-to-great-firewall-blacklist/2019/06/08/5ae4fb76-8a56-11e9-b1a8-716c9f3332ce_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/china-adds-washington-post-guardian-to-great-firewall-blacklist/2019/06/08/5ae4fb76-8a56-11e9-b1a8-716c9f3332ce_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/china-adds-washington-post-guardian-to-great-firewall-blacklist/2019/06/08/5ae4fb76-8a56-11e9-b1a8-716c9f3332ce_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/china-adds-washington-post-guardian-to-great-firewall-blacklist/2019/06/08/5ae4fb76-8a56-11e9-b1a8-716c9f3332ce_story.html
https://doi.org/10.1177/0010414011434295
https://doi.org/10.1177/0010414011434295
https://doi.org/10.1177/0010414011434295
http://ebookcentral.proquest.com/lib/ucsd/detail.action?docID=1099874
http://ebookcentral.proquest.com/lib/ucsd/detail.action?docID=1099874
https://doi.org/10.1177/0010414010394773
https://doi.org/10.1177/0010414010394773
https://doi.org/10.1177/0010414010394773

Tai, Qiuging (2014). “China’s Media Censorship: A Dynamic and Diversified Regime.” In:
Journal of East Asian Studies 14.2. Publisher: Cambridge University Press, pp. 185—
209. ISSN: 1598-2408. URL: https://www. jstor.org/stable/26335242 (visited
on 11/22/2024).

Waight, Hannah et al. (Apr. 30, 2024). Speaking with the State’ s Voice: The Decade-Long
Growth of Government-Authored News Media in China under Xi Jinping. Rochester,
NY. DOI: 10.2139/ssrn.4812826. URL: https://papers.ssrn.com/abstract=
4812826 (visited on 07/03/2024).

— (Mar. 18, 2025). “The decade-long growth of government-authored news media in China
under Xi Jinping.” In: Proceedings of the National Academy of Sciences 122.11. Pub-
lisher: Proceedings of the National Academy of Sciences, €2408260122. DOI: 10 .
1073/pnas . 2408260122. URL: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.
2408260122 (visited on 03/30/2025).

Waterson, Jim (June 7, 2019). “Chinese government blocks Guardian website.” In: The
Guardian. ISSN: 0261-3077. URL: https : / / www . theguardian . com / world /
2019/ jun/ 07/ chinese - government - blocks - guardian - website (visited on
10/26/2024).

Xu, Xueyang, Z. Morley Mao, and J. Alex Halderman (2011). “Internet Censorship in
China: Where Does the Filtering Occur?” In: Passive and Active Measurement. Ed.
by Neil Spring and George F. Riley. Berlin, Heidelberg: Springer, pp. 133—-142. ISBN:
978-3-642-19260-9. DOI: 10.1007/978-3-642-19260-9_14.

Zhang, Chong (Mar. 22, 2020). “Who bypasses the Great Firewall in China?” In: First
Monday. ISSN: 1396-0466. DOI: 10 . 5210/ fm . v25i4 . 10256. URL: https: //
firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/10256 (visited on 10/31/2024).

Zhang, Han, Yao Lu, and Rui Bai (Mar. 2024). “Selection and Description Bias in Protest
Reporting by Government and News Media on Weibo.” In: The China Quarterly 257,
pp. 75-99. ISSN: 0305-7410, 1468-2648. DOI: 10.1017/50305741023001042. URL:
https://www.cambridge . org/core/ journals/china-quarterly/article/
selection-and-description-bias-in-protest-reporting-by-government-
and-news-media-on-weibo/E44070B483361636865F914AF2D722B6 (visited on
12/12/2024).

56


https://www.jstor.org/stable/26335242
https://doi.org/10.2139/ssrn.4812826
https://papers.ssrn.com/abstract=4812826
https://papers.ssrn.com/abstract=4812826
https://doi.org/10.1073/pnas.2408260122
https://doi.org/10.1073/pnas.2408260122
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2408260122
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2408260122
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/07/chinese-government-blocks-guardian-website
https://www.theguardian.com/world/2019/jun/07/chinese-government-blocks-guardian-website
https://doi.org/10.1007/978-3-642-19260-9_14
https://doi.org/10.5210/fm.v25i4.10256
https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/10256
https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/10256
https://doi.org/10.1017/S0305741023001042
https://www.cambridge.org/core/journals/china-quarterly/article/selection-and-description-bias-in-protest-reporting-by-government-and-news-media-on-weibo/E44070B483361636865F914AF2D722B6
https://www.cambridge.org/core/journals/china-quarterly/article/selection-and-description-bias-in-protest-reporting-by-government-and-news-media-on-weibo/E44070B483361636865F914AF2D722B6
https://www.cambridge.org/core/journals/china-quarterly/article/selection-and-description-bias-in-protest-reporting-by-government-and-news-media-on-weibo/E44070B483361636865F914AF2D722B6

Appendix A

Blocked Foreign Media Keywords

Table A.1 presents the keywords used to extract mentions of foreign media studied in this
research. To identify foreign media mentions as comprehensively as possible, I developed
and refined a set of relevant keywords iteratively, verifying results through the third-party

newspaper aggregator WiseSearch.

57



Table A.1: Blocked Foreign Media Keywords

Newspaper Block Month Searching Keyword Set
New York Times [4l October 2012 “ LI i’ OR “New York
EALNEN| Times” OR “NY Times” OR
“NYT” OR “NYTimes” OR
“nytimes”
The Economist [%4 April 2016 “The Economist” OR “£& 7}
FFEN] 22 N OR “economist.com”
BBC [HH ] #7 July2018 “BBC” OR “#& [F |~ #&
Al] A OR “British Broadcasting
Corporation” OR “bbc.com”
The Washington June 2019 “AE BRI L 4 OR “Wash-
Post [% 7% R M ington Post” OR “washing-
i /AEHE] tonpost”
The Guardian [1. June 2019 “The Guardian” OR “1L#%”
] OR “theguardian”
Associated Press [k Not Blocked “FEEH” OR “FEEHE &
EIE A & i 42 OR “Associate”
Pressuotedblright OR ““ap-
news.com”
Agence France- Not Blocked “TRFTAL OR “TREHrE

Presse [i% [El ¥ [H
Zan|

OR “Agence France-Presse”
OR ““afp.com”

BBC was also temporarily blocked in October 2014 (BBC 2014). Thus, the data from this
month is excluded from the analysis.

58



Appendix B

ChatGPT API Classification Prompts

Below is the full prompt I used to instruct the ”gpt-40-mini” model:

You are a text classification assistant who is good at understanding nuanced lan-
guage, tone, and context. Follow these classification rules carefully and **exactly**:

**Step 1: Identify the Foreign News Outlet**: the excerpt from a Chinese newspa-
per article mentions a specific foreign news outlet from the following list: 1. ” ZHZJI iR
or its variations ("New York Times”, etc.) 2. "BBC” or its variations ( “JE[E] & " |
etc.) 3. ”The Economist” or its variations ( “Z72%2 N” | etc.) 4. ”Washington Post” or
its variations ( “HEEEWAMBIR” | etc.) 5. ”The Guardian” or its variations ( “TR” | etc.)
6. ”Agence France-Presse” or its variations (” {25871, etc.) 7. ”Associated Press” or its
variations (” EEkHE”, etc.)

*#Step 2: Categ “riz” the Mention**: Determi e the aut” or§ mentioning of the
foreign news outlet in the excerpt belongs to which of the three categories, which I have
defined below: 1. Challenge It means that the *credibility, reliability, motives, OR a specific
reporting™® of **the foreign news outlet** (not any other entity OR subject in the article) is
*either implicitly OR explicitly $hallenged, questioned, criticized, OR portrayed negatively
in the article, REGARDLESS of whether this foreign news outlet is treated as a source of

information. Importantly, note that citing a foreign news outlet as a source for a negative

59



news OR a source of negative opinion/criticism belongs to Source, NOT Challenge. For
example: 20 FEId XK, LA IRELEEME T 17—, ket A, R&ES
—HISE, FOGERISEER NRYE” AT RFIZ, RIEFERBIE, FE T
REME “EENEREE 1", EERPI—#T 2, (HE SR E T AN RIEE T
95 6. (The U.S. is criticized, and the foreign news outlet is not criticized, so the excerpt
belongs to Source. In this case, the author and the mentioned foreign news outlet (AFP)
are in the same position — negatively portraying the United States; the foreign news outlet
is used as a source that echoes the authors criticism of the United States. Therefore, the
foreign”news outlet is NOT mentioned with Challenge.) 2. Source It means that, based on
the context, the foreign newspaper is *either implicitly OR explicitly* treated as a source
of information/opinion/commentary. 3. Neither It means the above two categories do not
apply.

**Step 3: ALWAYS Verify the Context™* 1. Justify your classification and AL-
WAYS re-assess whether your classification is correct, considering the FULL, NUANCED
context and language; 2. If categorized as Challenge, ALWAYS check whether you were
really looking at **the foreign news outlet** itself, NOT any other entity OR subject in the
article. You MUST prove that your choice of Challenge is NOT because the foreign news
outlet was cited as a source to criticize something else, like 720 i 2%, JLAR K ERE £
ETERTE 4 T — R, MR A, &% E— M8, BOOERYEER )
BRI A RFIZ, HIEFEBIE FETERERE “EENERBGE —
7, EREFA—# Tz, BEARET AR LT TR . 3. Do not classify
by matching keywords without deeply understanding the context; 4. Do not assume that a
phrase containing a news outlet name always refers to the news outlet itself. Always verify
the context. For example, ” 3& [E A L)W #2 ]~ 15” refers to Times Square, not the news
outlet, so you should ignore how the Square is mentioned.

**Step 4: Output the Final Classification®** Use this **EXACT FORMAT**: Chal-

60



lenge/Source/Neither|Describe how **the foreign news outlet** (not any other entity OR
subject in the article) is used and justify your classification. Example format: Challenge|description
and reason for classification...

Here is the excerpt and the mentioned foreign news outlet: Text: (the excerpt is
pasted here), Foreign Newspaper: (the foreign media name is pasted here)

Below is the full prompt I used to instruct the ”gpt-40” model:

You are a text classification assistant who is good at understanding nuanced lan-
guage, tone, and context. Follow these classification rules carefully and **exactly**: **Step
1: Determine the primary subject being reported on in the content, choosing one from the
following list:** 1. United States 2. China 3. Other country 4. None None means the
content is not related to any countries.

**IMPORTANT**: You must distinguish between the country being reported on
(the subject of the news), and the country from which this excerpt originates. The label
must reflect which country the content is about —not who published it.

**Step 2: Please decide how the primary subject being reported on in this excerpt
is portrayed:** 1.Positive 2. Negative 3. Neutral

**Please refer to these examples for classification:** -5 ¢t RERAHIRAE
I 5000 7T, EEEXKERTTAANEHRAE 7 EERE: —PMEELAUNEER
AR E TSGR RS G, I “RE KT ERHEER “RE R,
(China|Positive) -96%0. i s 3 HE #E/AF (BBC) “BriEl 2K Bk, BARMIAER
FREAEFIRZUE L “PERf4eE ", FLEAM:0 RARRIRERMRIELIE LY
it ... 0201949 H 3 HE 7 H, EE2E]#AF (NBC) i & #h¥ia R ik iE,
112020 4 12 H, E[E#/A ] (BBC) Id & EMHTEEFE MR VIRIE, RS 20 BLE
E AN S LR 2 BRH], (ChinalPositive) -55 K, (H/RETHMR) HIHIRRRE
BRI AR A7, T CEREER) AH 2 HEmA T “&r8” |, K 2011 4
A — IR 28 i n] e E PR R, AT, SRS E AN S E — LR A R ARAE 4.2

61



(China|Positive) - FUE WA, N EI AN E THRYE B DY E B0 R EE X5
2011 4 8 A 30 H, (HEEERIR) FIB T HES S8R — BT vk SR
18, BB, PUBTeE. EERHE. CONN SNBSS RE, B 47E a8 LI R B
B2 RERBURAT A, B2 M EE AR PEHERE — RIS 7 8 s 1R 2 HE A
HIE AR H 2 T AI0X “FEERE” | e “EEE R ER” Ok
BB ERRFR” | RBA— BRI EE” il — E R E B
AR ) 25 B PR R R, IX 2 — 3 Al VAT AR 2 BRE B ES.. (China|Neutral)
-FIH, PESAT S fEH, B RE AR S P B R TR I MR (R TE, =%
RATY R A BTETE (R HATRFRIRIENR, =5 E KRBT T2
TR % T3 S R B B A% 5, R I ) 22 e T8 FLIRTE R XURG,  HFARIE R
A, JE I =5RAT 2 B A2 @R T A SRATHIHARIRAT, (China|Neutral) -2 [E
N “SB” MPhENESEF TR “Poasr” NGO HBE R0 5 b5t
[E PR AR IERR, B AR E 55 3h 3 4R 85 A 2000 2 2200 /NN, SCES A EE A M
WINAETHAY: S, A AMRICE RYIEM, BN 5h#&E E L2 2l “voa®>” A
THEELIEFERT B, ... LRINS, HHEEE S B A Cg T 5 E R,
BREE +E 2T RAETIINKR, 3B 57 3 IRl R, %5 e SR, SO N HRID
BHUEINER : PR R E IRFAURSABEN RF Ak & AR 5 1R T4 E A
TR 25717 FAESCERR W, BF7R & E 57 3078 41 TAF 2000 2 2200 /M,
(China|Negative) - & RN #7 A A2 H IS ETER Sk b, 3 “BH” D58, A2
AR “TH5” SREEZD, MBS, N —S R NS A, SR ERE, 28k
ZRMRASERTER T 43 R AT RIEE KR, I URI 2, “T
=7 SEKER, ZEENKRCA 7 XTI, (United States|Positive) -~ X774
RIEERAEMSE, EPARE, 7£ “WAAHI -G BNRHTEE/RAR LI,
SCHREE LA S BT, MR ATRERE . 2028 F/A-18 BU ST HAL AL 5 ZEH 1R E
ERM L, —23EE 4 AR, (United States|Neutral) -fEftif 15 3K, & HHE1A
EER BN, HAl, (R SN ERRTIR IS SCE, frdlig (B

62



FHR, RELFIRRKR—EH D —DEEEBN) | RER BT B EFZERT
wE%, EE—E ARSI BYRES SR, Ebrt =R 6 — ) E 2R
anAer By 1k £ E R R A SR 4EHR B S PO, B E AR RIS T R E 2 i,
(United States|Negative) -5z 28, 172532 E S AR A FEIX IR I 3, T 1JC Al AP ]
NP R A I ERSS ), Je s W, 4R iE i 0, SR U2 %k, B2 E
8 2 A3 H, (4RIFHIR) RRTIREA™EMREA O E (TEZEIE
RONEINRR) |, IRE P E BRI R P BRES , mE 0 h E A RRE;3 H
2 H, ZEE TR G TR ARRHIE T B 2 Rfrebm ST E, 2R
WU U, TRBR R ENERGE” FEr B 1A TCR S W W4 A 14
H, CHERERIR ) 103 2 R4S miIENR “Hretin a2 M ERX — DY
IR A", RS SRMADETE GG R T RSO EE TP S BUNEL & Y
i BRIE R BRI L. (United States|Negative) -IE 4K, RIEFIZBUM 5 ERAERK
RIE AR EIEXS IR 2 3, B RARRAR ST H BB HER R ER S BUN R R Rt
28 H$E 5 | SR L RATTEOE, X2 B0 3 N H WS IR EE AR RN,
HHERIEAAGE, LS BN A ECEH R P EIX O R AP R R AL T B AR HE
&, AN N SRR AR T B PR A E AR T ATRTE . (Other country[Neutral)
V57T AR R R E RO RIFNE “iSSREpHE” RIRE P E A& R E R AR
BHTK, REERLENIECIEMEHEA “FEbE” |, HETIR 2 AP, 2ot
B X — i &, EFRAEMBY B ENE, BEEEE, AR e ME A B R i SEA i B
=, #2 RSSRERET B REET, FERENME. L BRSNS R TR
RN (5355 B 22K B VG 75 E R R R SR . SRBCHRERR, EALHIESE 10
24 NP EAGRE" FER KBRS EE AR R BBN”
X NZERFEROTIR, TR AR B AR TR Y™, “1E LA,
VOB R TG, KOVZEIMUE 2, T4 VAL 8122, (Other
country|Negative) -fE TR, ARSI EEE; FENBURRZ AR, TH AR S KEZ
BT R A RS W PR, SRR EE B — AR | BRI

63



SiE, MEE AL FIBEE GLS ANRIRTE R, IPE 22 “l” rIIR%? ~AI7T
BREARAY “MEIN” SRR MATIR, (Other country|Negative) -7 1ER 515775 15 5L
PR sAKAME B — R, g i Ktz k) Mz gR) (X Z248) Tt
FRE) CofiiR) $rfE "= =07 | XEERPEERIE. BEARFIX. 7
WA, BXFLZEIES, B0 Lz ge) T 2007 FE40eE (CIR) #EN
PN RILTRNR” 2, FFT 2011 FF4E "B IR EENERIER NI RZE” RS
CERAEMEFERT, ST 2016 AR “HNEEEMIRER N RZE” IR R T
BA%”, (None[Positive) -4HERAEIE VURSCAR R A IS, R 1 VWURSCFE KRG E
HIEHHERMHEMS AR, RERS 7 iEIURSCER, HRE S HIERSFER
RFW, ECAMEF LR 5178 DURSCEE R IR 2 TR A5 - S S A TR0 AR, e IxRl
FIERIZH, 35 1EEE WA b b i3 At X A BARE I, ROVIX AR, B3 A1 G
WBHBTIE RN, "S5 B S R TR 2 BB MR, B (A
ROCEE) RS TBImPRENR “CELE ) ZAEBMARR I, SCHRAN, GEiL
TS ER AR RFHE X F 23, (NoneNeutral)

**Step 3: ALWAYS evaluate your labels and assess whether your justification
makes sense.** (1) **If the excerpt states that the country is criticized by someone and
challenges their criticism, then the portrayal should be labeled as Positive. Reporting on
achievements or recognitions should also be labeled as Positive.** (2) Verify the context
before outputting the categories you decide; (3) ALWAYS re-assess whether your classifi-
cations are correct and justified, considering the FULL, NUANCED context and language;
(4) DO NOT classify by matching keywords without deeply understanding the context.

**Step 4: Return the final output in this **EXACT FORMAT**:** Category 1|Cat-
egory 2 Output example: United States|Negative

Here is the excerpt:

64



	Acknowledgements
	Abstract
	Introduction
	Literature Review
	Balancing State Propaganda Objectives with Revenue Pressures
	State Control of Foreign Content

	Theory: State-Owned Media Response to Foreign Media Block
	Influence on Contents of Mentions
	Influence on Frequency of Mentions


	Research Design
	Data
	Staggered DiD Design with Time- and Media Outlet- Fixed Effects
	Content Analysis
	Framing of Foreign News Outlets
	Country Focus and Sentiment Analysis


	Results
	Robust Checks: Dynamic Difference-in-Differences
	Content Analysis Results

	Conclusion
	Blocked Foreign Media Keywords
	ChatGPT API Classification Prompts

